• Isconova AB/

Positiva prekliniska data med Isconovas adjuvans Matrix-M presenteras i den vetenskapliga tidskriften Vaccine

Prekliniska data med Isconovas adjuvans Matrix-M har i en ny studie visat att de immunstimulerade egenskaperna avsevärt förbättrar effekten av ett influensavaccin. Resultaten publicerades i den vetenskapstidningen Vaccine den 4 februari, 2013.

Studien är en del av Isconovas influensaprogram som inleddes 2010. Den jämför verkningsmekanismen av Matrix-M med andra adjuvans, däribland Alum, FCA och AS03.

Studien visade att:

* Influensaantigen formulerat med adjuvans Matrix-M framkallade ett signifikant högre influensa-specifikt cellulärt svar jämfört med de andra studerade adjuvansen;

* Influensavaccin formulerat med Matrix-M framkallade signifikant högre antikroppsnivåer av antigen-specifikt IgG1 och IgG2a jämfört med vaccin utan adjuvans, vilket också noterades med de andra studerade adjuvansen;

* Den verkningsmekanism som Matrix-M uppvisade var aktivering av medfödda immunceller i lymfnod och mjälte, vilket inte kunde påvisas för de andra studerade adjuvansen;

* Den verkningsmekanism som Matrix-M uppvisar, med en effektiv aktivering av det medfödda immunförsvaret leder till ett solitt T- och B-cellsvars och gör Matrix-M till en stark kandidat för ett säsongsinfluensavaccin för den äldre befolkningen.

"Dessa resultat är mycket övertygande, och visar att Matrix-M har en annan verkningsmekanism jämfört med de andra studerade adjuvansen. De uppvisade funktionerna förklarar sannolikt de kraftiga och pålitliga immunstimulerande effekter som utgör framgångsfaktorerna för Matrix-M", säger Dr Karin Lövgren-Bengtsson, forskningschef på Isconova.

För att läsa artikeln i sin helhet, följ länken (endast på engelska):

Kontakt

Sven Andréasson, VD för Isconova                                                     Dr Karin Lövgren-Bengtsson, forskningschef på Isconova
E-post:
sven.andreasson@isconova.com                                            E-post: Karin.lovgren@isconova.com
Tel: +46 (0) 18-16 17 00                                                                    Tel: +46 (0) 18-16 17 00

Isconova AB är ett ledande internationellt vaccinadjuvansbolag. Isconova har bred kunskap om vaccinsystem och bolaget utvecklar vaccin tillsammans med partners inom human- och veterinärområdet. Det första vaccinet som använder Isconovas nanopartikelteknologi Matrix™, Equilis® Prequenza, lanserades på veterinärmarknaden 2005. På humanmarknaden finns ett antal vaccin under utveckling innehållande Isconovas tredjegenerations nanopartikel, Matrix- M™. Isconovas samarbetar med bland annat Crucell/J&J, Pfizer, Merck & Co., Jenner Institute och Genocea. Bolaget har sitt huvudkontor i Uppsala.
Isconova är listat på NASDAQ OMX First North (ticker: ISCO).
www.isconova.se

Om Matrix-M™
Matrix-M™ är ett nanopartikulärt saponin-baserad adjuvans som utvecklats och produceras av Isconova AB. Matrix-M™ stimulerar starka immunsvar av både typ Th1 och Th2 och genererar därmed ett potent cellulärt och humoralt skydd.

Adjuvans förbättrar effekten av ett vaccin eller läkemedel med bibehållen säkerhet. Adjuvans ökar vaccinets förmåga att bilda antikroppar och inducerar ett cellulärt svar som är viktigt för moderna vacciner.