Isikost skriver avtal med ledande tillverkare

Report this content

Isikost är en ny aktör i hälsokostbranschen som i vår lanserar ett 20-tal produkter inom kosttillskott. Delar av sortimentet görs i samarbete med Pharma Nord, en av Europas ledande tillverkare av hälsokost och läkemedel.  Ett avtal som det lilla företaget Isikost, med rötterna i Skellefteå, kämpat hårt för.

Svenskarna köper vitaminer och mineraler för över 650 miljoner kronor varje år. Marknaden är stor med många aktörer. Isikost är en ny uppstickare som i motsats till många andra inte vänder sig till den högpresterande idrottaren. Målgruppen är istället den medvetna konsumenten som vill komplettera sin kost, antingen för att gå ner i vikt eller blir starkare och må bra. Produkterna säljs individanpassat som en prenumerationstjänst och endast via webbutik.

Daniel Wilén, Skellefteå, en av Isikosts grundare berättar att det varit oerhört svårt att hitta tillverkare som håller önskad Isikost-kvalitet.

-Spårbarhet och biotillgänglighet, alltså att kroppen ska tillgodogöra sig produkterna, har varit särskilt viktigt för oss. Pharma Nords produkter uppfyller det. De har en forskningsavdelning i framkant och kvalitetssäkrad tillverkning. Vi är väldigt stolta över vårt samarbete. Pharma Nord har dessutom, trots sin storlek, varit väldigt samarbetsvilliga under resans gång.

Pharma Nords huvudkontor ligger i Danmark. Deras produkter säljs i fler än 45 länder och 85% av företagets produkter är registrerade som läkemedel i ett eller flera länder.
- Vårt fokus har alltid varit produktion och forskning med försäljning via hälsofackhandel med personlig rådgivning vid köpet. Isikost känns intressant för oss med deras inriktning på en digital informationsplattform med kundservice och försäljning direkt mot slutanvändaren. De bygger med oss och andra tillverkare ett helt nytt sortiment och vi tilltalas av deras höga kvalitetskrav, berättar Jörgen Dam, CEO på Pharma Nord i Danmark.

Jörgens kollega Mette Vind, produktansvarig på Pharma Nord fortsätter:
- Inledningsvis kommer Pharma Nord att legotillverka fem kosttillskott för Isikost, med ingredienserna Q10, B-vitamin, D-vitamin, Kalcium/Magnesium samt Multivitamin. Samarbetet innebär också att vi blir en förpackningspartner för andra Isikost-produkter.

Daniel Wilén, grundare Isikost
Tel: 070-692 10 79, Mail: daniel@isikost.se

ISIKOST
Uppköparvägen 7, 120 44 Årsta
www.isikost.se | info@isikost.se
Tel. 08-480 025 10

Isikost är ett hälsoföretag som gör hälsa enklare för alla. Här erbjuds naturliga kosttillskott och hälsokost med näringsämnen som kroppen kan tillgodogöra sig. Produkterna utvecklas tillsammans med livsmedels-agronomer och produktutvecklare i Sverige, Norge och Danmark. Med fokus på biotillgänglighet, hållbarhet och transparens ska Isikost utveckla branschen genom att påverka både producenter, leverantörer och kunder till att ställa krav på bättre, mer naturliga och säkert framställda produkter inom kost och hälsa.

Taggar:

Snabbfakta

Isikost är en ny aktör i hälsokostbranschen som i vår lanserar ett 20-tal produkter inom kosttillskott. Delar av sortimentet görs i samarbete med Pharma Nord, en av Europas ledande tillverkare av hälsokost och läkemedel. Ett avtal som det lilla företaget Isikost, med rötterna i Skellefteå, kämpat hårt för.

Citat

Daniel Wilén, grundare