Svenskt rekord i Flugkastning i Piteå 11-12 juni

Report this content

Bild: Magnus Hedman kastade 67 meter i 18.Spey och slog därmed svenskt rekord.

Totalt var det 29 tävlande i casting och flugkastning, som möttes upp vid Piteås golfklubb, för att göra upp om de åtråvärda SM-medaljerna. De tävlande ställde upp i sex grenar i Flugkastning och sex grenar i Casting. Många av deltagarna från Piteås Sportfiskeklubb vann guld i sin gren.

- SM tävlingarna gick väldigt bra. Jag är mer än nöjd! Det är så kul att tävla i SM och att både Flugkastning och Casting tävlar samtidigt. Det blåste, men under rättvisa förhållanden.  När det blåser är det viktigt att hantera vinden på rätt sätt med ett bra bak-kast för att få ett långt kast framåt. Vikten ligger i själva linan och det gäller att få ut så mycket lina i bak-kastet som möjligt, säger Bernt Johannson, ordförande Piteå Sportfiskeklubb.

Piteå Sportfiskeklubb vann det mesta i Flugkastning under helgen. Magnus Hedman som slog svenskt rekord fick totalt två guld, Anna-Karin Viklund och Anna Hedman fick tre guld var i Flugkastningens damgrenar. I Casting vann Gustav Kransberg, IS Linné, så gott som alla herrgrenar, fem guld. Anna-Karin Söderquist fick fyra guld i Castingens damgrenar.

SM tävlingarna invigdes på lördag morgonen av Bernt Johannson, ordförande Piteå Sportfiskeklubb, Anna-Karin Söderquist, ordförande Svenska Castingförbundet och Elisabeth Lindberg, ordförande kultur- och fritidsnämnden i Piteå kommun. Flugkastning och Casting är två sporter som är på uppsving. Det handlar mycket om teknik, tajming och gemenskap. Piteå Sportfiskeklubb har funnits sedan 1976 och är medlem i Svenska Castingförbundet sedan   tio år. Piteå Sportfiskeklubb är en av de största föreningarna i Sverige.

För mer information och/eller bilder vänligen kontakta: Inger Söderholm, tel 0709-969599, inger@ismk.se.
www.castingsporten.se

Anna-Karin Söderquist, 406,25 p

Se hela resultatlistan för SM i Casting: https://www.c-sport.zone/

Se hela resultatlistan för SM i Casting: https://www.c-sport.zone/

För mer information kontakta inger@ismk.se.

Castingsporten är en del av Riksidrottsförbundet och har två discipliner, Casting och Flugkastning, där man använder ett kastspö, lina och rulle, med en vikt eller fluga, som man kastar ut. Det handlar om precisionskastning och längdkastning. Tekniken i längd är i princip densamma som i friidrottens kastgrenar medan det i precision handlar om fokusering och koncentration, i kombination med att koordinera öga, hand på ett smidigt sätt. Casting och flugkastning är en idrott som utmanar unga lika mycket som vuxna och äldre och som tävlingsidrott ställer den höga krav på träning och prestation.

Taggar:

Snabbfakta

Under helgens SM tävlingar blev det storslam i SM guld i Flugkastning och Casting. Magnus Hedman kastade 67 meter i 18.Spey och slog därmed svenskt rekord. Det är 1,5 meter längre än det tidigare svenska rekordet. Bernt Johannson, ordförande i Piteå sportfiskeklubb, blev dubbelmästare i Trout Distance och Seatrout Distance. Dessutom gick många guld till Piteå Sportfiskeklubb.

Citat

- SM tävlingarna gick väldigt bra. Jag är mer än nöjd! Det är så kul att tävla i SM och att både Flugkastning och Casting tävlar samtidigt. Det blåste, men under rättvisa förhållanden.  När det blåser är det viktigt att hantera vinden på rätt sätt med ett bra bak-kast för att få ett långt kast framåt. Vikten ligger i själva linan och det gäller att få ut så mycket lina i bak-kastet som möjligt,.
Bernt Johannson, ordförande Piteå Sportfiskeklubb.