SVERIGE ÄR VÄRLDSBÄST I BANGOLF

Report this content

Sverige är regerande världsmästare i bangolf (minigolf) sedan 2019 genom Carl Johan Ryner, Uppsala Bangolfklubb. I slutet av maj deltar bangolfen under SM-veckan i Umeå och i augusti kommer VM i bangolf att avgöras på Uppsala Minigolfpark. Intresset för bangolf ökar både bland yngre och äldre runtom i landet. En färsk undersökning bland Bangolfförbundets seniorer  visar att medlemmarna  lockas till bangolfen för att det är en sport som går över alla åldersgränser. Gammal som ung, nybörjare som proffs och dessutom är det en spännande form av idrott där man tränar balans, teknik och koncentration.

Bild: SM i Old Timers 2019 (OT-SM)
- Många spelare intresserar sig för alla tekniska detaljer och utmaningar som bangolfen kräver. Bangolf är en sport för alla åldrar, där morfar kan tävla med/mot sina barnbarn. Inom sporten har vi en härlig social gemenskap och ger gärna varandra många tips på hur man slår en spik, säger Carl Johan Ryner, regerande världsmästare i Bangolf, Uppsala Bangolfklubb.

En undersökning bland Bangolfförbundets seniora medlemmar visar att det bästa med bangolfen är att alla kan spela oavsett ålder. Hälften av seniorerna spelar gärna med sina barn eller barnbarn. Undersökningen visar att en  av fem bangolfspelare har spelat vanlig golf tidigare. Dessutom anser medlemmarna att den sociala gemenskapen är lika viktig som spelet. De som har börjat spela bangolf på senare år, har lärt sig mer om tekniken och fått nya vänner.
 Jag har länge spelat vanlig golf och ville även träna golf på vintern. Att få spela bangolf inomhus, passar mig perfekt. Mina puttar har blivit bättre tack vare träningen. Här gäller det att träna tanken, hur man slår och i vilken riktning, på samma sätt som i vanlig golf. Jag har dessutom fått många nya vänner som ger mig råd och tips, säger Claes Ericsson, (67 år), Eskilstuna BGK.

Bangolf är en sport för alla åldrar. Spelarna tränar balans, teknik och koncentration genom att lägga upp en strategi för att ta sig runt banan på färre slag och samtidigt välja vilken boll som passar bäst för de olika banorna.  I Bangolf spelar man med många olika bollar, men bara en klubba. Bollarna har olika egenskaper, när det gäller studs, hårdhet, vikt och yta.

BANGOLF-TÄVLINGAR 2023:

1/7 –  SM-veckan i Umeå
12-15 juli - Old Timers SM, Hofors

9-12 augusti  - European Championship for seniors, SEC, Portugal
22-26/8 VM I Bangolf, Uppsala

För mer information kontakta: Lena Lindahl, generalsekreterare Bangolfförbundet, tel 073-0477557, lena.lindahl@bangolf.se eller Inger Söderholm, tel 0709-969599, inger@ismk.se

Se även https://www.bangolf.se

Svenska Bangolfförbundet bildades  1937 och är medlemmar i Riksidrottsförbundet sedan 1958. Bangolf kallas även minigolf. Svenska Bangolfförbundet är organiserat i sex distrikt och har 81 föreningar och 9000 medlemmar. Bangolf spelas normalt på fyra olika underlag: filt, eternit (EB), betong och konstgräs. Bangolf utmanar unga lika mycket som vuxna och äldre. Som tävlingsidrott ställer den höga krav på träning och prestation.

Taggar:

Snabbfakta

Sverige är regerande världsmästare i bangolf sedan 2019 genom Carl Johan Ryner, Uppsala Bangolfklubb. I år kommer VM i bangolf (minigolf) att avgöras på Uppsala Minigolfpark den 22-26 augusti. Intresset för bangolf ökar både bland yngre och äldre runtom i landet. En färsk undersökning bland Bangolfförbundets medlemmar visar att seniorer lockas till bangolfen för att det är en spännande form av idrott där man tränar balans, teknik och koncentration. Många lockas även av att det är en idrott för alla åldrar. I juni spelas SM-veckan i Umeå. I juli och augusti  spelas senior Old Timers SM i Bangolf i Hofors och i augusti spelas EM i Veteran Bangolf, ”European Championships for seniors, SEC” att i Portugal, med många svenska deltagare.

Citat

- Många spelare intresserar sig för alla tekniska detaljer och utmaningar som bangolfen kräver. Bangolf en sport för alla åldrar, där morfar kan tävla med/mot sina barnbarn. Inom sporten har vi en härlig social gemenskap och ger gärna varandra många tips på hur man slår en spik.
Carll Johan Ryner, regerande världsmästare i Bangolf, Uppsala Bangolfklubb