16 000 svenska glasögon ska hjälpa Nicaragua att se klart

Report this content

Med 16 000 begagnade svenska glasögon i bagaget reser nu en grupp svenska optiker till Nicaragua för att hjälpa behövande med glasögon och synundersökningar. Det är tredje året i rad som ”Optiker utan gränser” använder kunskap och insamlade glasögon för att hjälpa människor i tredje världen att se klart för första gången i sina liv.

För tredje året i rad har ”Optiker utan gränser” som är ett samarbete med optikkedjan Synoptik och biståndsorganisationen Vision for All, samlat in begagnade glasögon i Sverige för att skänka till behövande i tredje världen. Årets insamling är större än någonsin tidigare, svenska folket har under hösten plockat fram hela 16 000 par glasögon ur sina gömmor. Glasögon som nu tvättats och mätts upp för att lämnas över till behövande på andra sidan jordklotet.

70 % av mottagarna är kvinnor som aldrig haft glasögon tidigare

Den 9 mars reser en grupp med optiker och assistenter till Nicaragua för att prova ut insamlade glasögon. På plats jobbar man nära lokala kyrkor, skolor, kvinnokooperativ och andra organisationer. Man räknar med att genomföra cirka 2500 synundersökningar under resans gång. Omkring 70 % av de som hjälps på plats är kvinnor, många har aldrig haft korrekta synhjälpmedel tidigare.

Glasögon har samlats in i hela Sverige och med på volontärresan finns optiker från de orter där lokalborna varit mest engagerade i insamlingen: Helsingborg (403 insamlade), Karlstad (1792), Norrköping (180), Stockholm (649) och Östersund (1100).

- Det hade varit enkelt för oss som företag att skänka en slant till välgörenhet, men vi vill hjälpa till på det sätt som ligger oss närmast hjärtat, med vår kunskap och passion för optik. För många i tredje världen kan en synundersökning och ett par glasögon vara skillnaden mellan ett liv i fortsatt fattigdom eller att kunna försörja sig och sin familj själv, säger Lottie Funck Ekelund, marknadsdirektör på Synoptik.

Med på resan finns även glasögon skänkta av artisterna och skådespelarna Magnus Härenstam, Lars-Åke ”Babsan” Wilhelmsson och Janne Schaffer. Dessutom har den svenska bloggvärlden samlat in hundratals glasögon.

För ytterligare information kontakta;

Lottie Funck Ekelund, Marknadsdirektör Synoptik

lfe@synoptik.se

Vad är Optiker utan gränser?
Optiker utan gränser är ett samarbete mellan Synoptik och hjälporganisationen Vision For All (VFA). Tillsammans samlar vi in begagnade glasögon som via årliga biståndsresor skänks till lokalbefolkning som inte har råd att köpa glasögon. Synoptiks optiker och optikerassistenter genomför synundersökningar och utprovning av glasögon på plats. Av dem vi hjälper är cirka 70 % kvinnor och en majoritet har aldrig haft korrekt synkorrigering tidigare.

Kort om Synoptik
Synoptik etablerades i Sverige 1991 och är idag med 107 butiker en av Sveriges ledande aktörer inom optik. Företaget ägs av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Vår mission är att alla ska ha råd med kvalitetsoptik. Varje år skänks en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av Grand Vision B.V, en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 4 600 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se www.synoptik.se

Topplistan över flest insamlade glasögon fördelar sig enligt följande.

Stad Antal insamlade glasögon
1. Karlstad 1792