Nyhet i butikshyllan: Brooklyn burger buns

Ett genuint hamburgerbröd för hamburgerfrälsta

Korvbrödsbagarn lanserar nu ett äkta, rustikt hamburgerbröd i butikshyllorna – Brooklyn burger buns. Brödet är bakat på surdeg och durumvetemjöl och är fritt från konserveringsmedel och saknar små frön på toppen, allt i enlighet med ett genuint hamburgerbröd.

Hamburgare har blivit allt trendigare och har till och med letat sig in i de mest välrenommerade köttrestaurangerna. Vi har idag ett brett utbud av matinspiration och pratar om mat som aldrig förr. Inte bara hamburgare som fyllning utan även andra nya trender som exempelvis pulled pork. Inspirationen till brödet kommer framförallt från stadsdelen Brooklyn i New York men också från trenden att baka sitt eget bröd.

Bakat på surdeg och durumvetemjöl, mjölkfritt och utan konserveringsmedel

Lanseringen är en breddning av premium-segmentet inom hamburgerbröd som idag domineras av Frisco hamburgerbröd. Brödet är bakat med surdeg och durumvetemjöl. Den har en mindre sötma, innehåller inga konserveringsmedel och är mjölkfri.

Åtta av tio svenskar lagar hamburgare hemma

Den hemlagade hamburgaren är inte bara populär i krogsverige utan också i de svenska hushållen. Närmare åtta av tio svenskar tillagar hamburgare hemma och var fjärde svensk har hamburgaren som sin favoritsnabbmat. Det visar en undersökning som Korvbrödsbagarn genomförde i juni förra året tillsammans med undersökningsföretaget Questback.

I dag tar den medvetna matlagaren snabbmaten till nya höjder. En riktig hamburgare kompromissar man inte med. Perfekt stekyta, lyxiga tillbehör och såklart – ett bröd med rätt tuggmotstånd och smak.

Brödet lanseras i butik vecka 20. Ca-pris 20 SEK.

För mer information kontakta:

Emilia Wängelin, presskontakt

Tel: 0738241252, Mail: emilia.wangelin@isobar.com

Per Jonsson, Category Manager Lantmännen Unibake

Tel: 0705617119, Mail: per.jonsson@lantmannen.com

För nedladdning av pressbilder:

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes mellan 25 juni och 2 juli av undersökningsföretaget Questback via en webbenkät. 1300 personer deltog i undersökningen och respondenterna var mellan 18-69 år

Om Korvbrödsbagarn

Korvbrödsbagarn grundades 1957 och bageriet i Örebro är idag ett av Europas största specialbagerier för korv- och hamburgerbröd. Korvbrödsbagarn är ett av flera varumärken som ligger i Lantmännen Unibakes produktportfölj, Lantmännen Unibake ingår i Lantmännen koncernen.

Taggar: