Var tredje svensk vill äta hamburgare minst en gång per vecka

Report this content

Det har inte undgått någon att hamburgare är en trend som är här för att stanna. Den hemlagade hamburgaren är populär i de svenska hushållen. Närmare åtta av tio svenskar tillagar hamburgare hemma och var fjärde svensk har hamburgaren som sin favoritsnabbmat. Det visar en undersökning från Korvbrödsbagarn genomförd av undersökningsföretaget Questback

En ny undersökning från Sveriges ledande hamburgerbrödtillverkare Korvbrödsbagarn visar att närmare nio av tio svenskar tycker att den hemgjorda hamburgaren är godare än den färdigköpta. Och närmare var tredje svensk skulle vilja laga hamburgare hemma minst en gång per vecka.

Det finns också en skillnad mellan storstäderna, där göteborgare äter hemgjorda hamburgare oftare än stockholmarna. Mer än var femte hushåll i Göteborg lagar hamburgare en gång i veckan eller oftare. Hela 37 procent har uppgett att det skulle vilja äta hemgjorda hamburgare en gång i veckan eller mer. Det är däremot skåningarna som lägger mest tid på tillagningen och tillagar flest ingredienser från grunden.

-        Försäljningen av konsumentpackade hamburgerbröd har ökat kraftigt de senaste åren. Vi har sett en förändring i köpvanan, hamburgerbröd har gått från att vara en sommarprodukt till att bli en året runt-produkt. För att möta den ökande trenden fokuserar vi på produktutveckling för att möta konsumenternas behov ytterligare, säger Lars Olander, marknadschef  Korvbrödsbagarn.

Undersökningen visar också att hela åtta av tio svenskar uppfattar den hemlagade hamburgaren som nyttigare än de färdigköpta hamburgare. Anledningen till varför man väljer att göra hamburgare i hemmet är främst för att det smakar gott och är godare än de färdigköpta. Det är inte främst för att det går snabbt och är enkelt.

Idag har vi ett brett kulinariskt utbud i butiker, ser matprogram på tv, köper kokböcker och pratar om mat som aldrig förr. Vi lägger också ner mer tid på dåtidens snabbmat – hamburgaren. När svenskarna lagar hamburgare hemma tycker de om att göra mycket på egen hand. Helst tillreder man alla tillbehör på egen hand förutom hamburgerbrödet som de gärna köper, det menar fyra av tio svenskar. Men hamburgaren ska helst vara traditionell. Hamburgaren görs av nötkött och de vanligaste tillbehören är sallad, tomat, ketchup och hamburgerdressing.

Närmare åtta av tio svenskar äter helst hamburgare till vardags och den hemlagade hamburgaren är en storfavorit hos barnfamiljer. Om barnen får välja så äter de gärna hemgjorda hamburgare åtminstone en gång i veckan, det upplever nära hälften av föräldrarna. Barnen är också med och tillagar maten i hemmet, omkring vart tredje barn hjälper till med att laga mat i hemmet flera dagar i veckan.

För mer information och för att ta del av hela undersökningen, vänligen kontakta:

Lars Olander, marknadschef Lantmännen Unibake

lars.olander@lantmannen.com, 070-345 07 66

Emilia Wängelin, presskontakt

emilia.wangelin@isobar.com, 073-824 12 52

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes mellan 25 juni och 2 juli av undersökningsföretaget Questback via en webbenkät. 1300 personer deltog i undersökningen och respondenterna var mellan 18-69 år. Se ett urval av svaren från undersökningen i bilaga.

Om Korvbrödsbagaren

Korvbrödsbagarn grundades 1957 och bageriet i Örebro är idag ett av Europas största specialbagerier för korv- och hamburgerbröd. Korvbrödsbagarn är ett av flera varumärken som ligger i Lantmännen Unibakes produktportfölj, Lantmännen Unibake ingår i Lantmännen koncernen.

Taggar: