Allas Blickar På Israel – Blomstrande Turism Rankar Hotell Som Nr.1

Bättre förutsättningar för hotellentreprenörer ska möta växande efterfrågan på turistboenden i Israel i och med den ökande turismen. Israeliska turistministeriet främjar ny-och tillbyggen av hotell i Israel genom at minska byråkratin, förbättra investerarnas lönsamhet och ge oöverträffade bidrag för högkvalitativa boutique-hotell. För att lösa boendebristen och möta den växande efterfrågan har turistministeriet genomfört nya bestämmelser i syfte att underlätta byggandet av nya hotell eller utvidgningen av befintliga, samtidigt som prioriteringar görs till områden med särskilt hög efterfrågan bland turister.

Utöver den kulturella och religiösa betydelse som Israel har, återfinns en resenärs paradis som bara väntar på att bli utforskad. En av huvudattraktionerna, till den blomstrande turismen, särskilt för européer, är Mellanösterns juvel Tel Aviv – en unik oas fylld av progressivt flärdfylld aktivitet, vackert soliga Medelhavsstränder och UNESCO-erkända Modern Movement-arkitekturen. Med en blomstrande konst- och kulturscen, världsberömd gästfrihet och med dess tekniska kunnande ansett som världens startup-central, är det inte konstigt att Tel Aviv blivit en favorit för européer att besöka. Tillgängligheten och det omfattande mångfacetterade utbudet av upplevelser som staden har att erbjuda, har gjort Tel Aviv till Mellanösterns stigande stjärna, som lockar både besökare och nya affärsmöjligheter.

Trots den blomstrande turismen råder det fortfarande brist på boenden. År 2000 hade Israel cirka 47 000 hotellrum till sina 2 miljoner besökare, år 2017 ökade antalet hotellrum till 55 000 medan besökarantalet hoppat till svindlande 3,6 miljoner. Baserat på de senaste prognoserna från turistministeriet förväntas trenden hålla i sig och öka ytterligare de närmaste åren. Turistministeriet har därför inför nya bestämmelser, i syfte att underlätta nybyggnation och renovering av befintliga hotell.

– Det är ett angreppssätt som visat sig effektivt för att möta den ökade efterfrågan på boenden runt om i Israel. Eftersom den modifierade planerings- och bygglagen, som skapat särskilt gynnsamma förhållanden först infördes under 2016, har intresset som genererats bland internationella investerare och affärsutvecklare varit anmärkningsvärd. Det är en spännande och givande framgång för oss på Turistministeriet, hotellentreprenörer och Israel som resmål, säger Nira Fischer, chef för Israeliska Turistministeriet i Stockholm och de nordiska länderna.

Aldrig tidigare har omständigheterna varit lika gynnsamma för affärsutvecklare som vill investera i Israels växande turismsegment. Det tidigare komplexa bygglovsförloppet för hotellutvecklare har modifierats i syfte att påskynda och förenkla processen. Nya hotellprojekt klassificeras nu som "nationella infrastrukturer", och definieras i Planerings- och Bygglagen som installationer av allmänt intresse, såsom flygplatser och vägar. Den Nationella Infrastrukturkommittén är den myndighet som godkänner turisminfrastrukturprojekt, vilket möjliggör för en "one-stop-shop" för investerarna: från och med dagen ansökan lämnas in till dess att bygglov beviljats. Dessutom ger Israeliska Turistministeriet ekonomiska incitament som att exempelvis bevilja upp till 33 % av projektinvesteringarna, vilket ger ökad lönsamhet för investerare.

Under 2017 godkände Turistministeriet bidrag för 35 projekt över hela landet för sammanlagt omkring 50 miljoner dollar. Sammantaget godkändes hotellexpansioner motsvarande omkring 2570 rum år 2017, en ökning med 33 % jämfört med föregående år, vilket tyder på ett växande intresse och större tillit till den israeliska marknadens styrka och potential. Under 2018 års Condé Nast Traveler Readers Choice Awards som hölls i oktober, där läsarna listat sina bästa hotell i Mellanöstern – var bland annat fyra israeliska hotell bland de tio främsta – med det flerfaldigt belönande och internationellt välrenommerade Norman Hotel i Tel Aviv rankat som nummer 1.

Bland de många kommande hotell som öppnar under 2019 är fem nya hotell av framstående hotellkedjan Isrotel, fyra nya hotell av Brown, och till sensommaren 2019 kommer prestigefyllda Six Senses öppna sitt nya lyxiga spa- och villa-resort i södra Negev-öknen. Även det familjeägda amerikanska investmentbolaget Silverock Group planerar att öppna sitt nya flaggskeppsprojekt: Modani, ett nytt israeliskt lyxhotell.

Intresse- och företagsförfrågningar, samt hotellutvecklingsansökningar hanteras av Israeliska Turistministeriets Nationella Infrastrukturkommittee.

E-post: johan.englundh@spoilconcept.se
Tel: 46 (0)739 82 34 00

Israeliska Statens Turistbyrå har som uppgift att marknadsföra Israel som destination i Norden och att förmedla turistinformation till allmänheten i dessa länder. Israeliska Statens Turistbyrå  arbetar direkt under turistministeriet i Israel. Sammanlagt finns 18 turistbyråer runt om i världen som arbetar med att främja turismen till Israel.

Upplev det unika Israel – Besök Tel Aviv, Party- och Beachstaden vid Medelhavet som aldrig sover – Strosa runt i fascinerade Jerusalem med sina tre världsreligioner – Flyt på hälsosamma Döda havet – Simma med delfiner och snorkla i Röda havets korallrev vid Eilat – Gå i Jesus fotspår i Heliga landet – Vandra i Galiléen med sin häpnadsväckande natur.

Läs mer på www.goisrael.se

Citat

Det är ett angreppssätt som visat sig effektivt för att möta den ökade efterfrågan på boenden runt om i Israel. Eftersom den modifierade planerings- och bygglagen, som skapat särskilt gynnsamma förhållanden först infördes under 2016, har intresset som genererats bland internationella investerare och affärsutvecklare varit anmärkningsvärd. Det är en spännande och givande framgång för oss på Turistministeriet, hotellentreprenörer och Israel som resmål.