Ben Gurion Airport i Israel blir digital under 2023

Antalet resenärer på Ben Gurion Airport blir allt fler och nu ska Israels främsta internationella flygplats bli digital under 2023 för att minska väntetiderna. Majoriteten av processen som krävs för att kunna lämna landet kommer att göras online och genom digitala medel, vilket maximerar både bekvämligheten och tillgängligheten för passagerarna.

Israel Airports Authority (IAA) har meddelat att Israels primära internationella flygplats, Ben Gurion Airport, kommer att bli en digital flygplats under 2023 i ett försök att korta ner köerna för incheckning och ta bort den första säkerhetskontrollen. IAA uppskattar att 18 miljoner passagerare kommer att passera genom flygplatsen under 2022, vilket ökar till 23 miljoner under nästa år. Den planerade digitaliseringsprocessen ska minska tiden det tar att checka in både online och i person.

Mer än 50 miljoner ILS (drygt 145 miljoner SEK) är allokerade till det digitala flygplatsprojektet och enligt IAA kommer digitaliseringen göra det möjligt att förändra procedurerna inför en flygresa utomlands till en oberoende ”touch and play”-process. Resenärer kommer att kunna väga resväskor vid nya diskar, betala för övervikt enligt de olika flygbolagens regler och skriva ut bagagetaggar. Bagagetaggen läses av bredvid rullbandet och sen förs bagaget därifrån till flygplanet. Resenärer kommer att gå igenom säkerhetskontrollen först efter att ha slutfört incheckningsprocessen för flygresan, antingen online eller genom en av de oberoende diskarna som kommer att installeras i flygplatsens avgångshallar.

IAA planerar även att expandera inspektionsområdet för handbagage inom kort, för att förbättra väntetiderna för de som reser utan incheckat bagage. I avgångshallen kommer ytterligare teknologi att installeras på 24 bagageinspektionsstånd för att göra processen snabbare.

Vendela Carlén, PR Manager Nordic Countries

Israeliska Statens Turistbyrå
Israeliska Statens Turistbyrå har som uppgift att marknadsföra Israel som destination i Norden och att förmedla turistinformation till allmänheten i dessa länder. Israeliska Statens Turistbyrå  arbetar direkt under turistministeriet i Israel. Sammanlagt finns 18 turistbyråer runt om i världen som arbetar med att främja turismen till Israel.

Upplev det unika Israel
– Besök Tel Aviv, party- och strandstaden vid Medelhavet som aldrig sover.
– Strosa runt i fascinerade Jerusalem med dess tre världsreligioner.
– Flyt på hälsosamma Döda havet.
– Simma med delfiner och snorkla i Röda havets korallrev vid Eilat.
– Gå i Jesus fotspår i Heliga landet.
– Vandra i Galiléen med dess häpnadsväckande natur.