Det här händer i Tel Aviv under Eurovision

Tel Aviv är stolt värd för den 64:e Eurovision Song Contest, det näst största live-tv-programmet i världen med miljoner tittare och störst internationell täckning. Det är den största TV-sändningen som någonsin ägt rum i Israel och hundratals festligheter är planerade i Tel Aviv i samband med Eurovision firandet. Här listar vi de 10 bästa evenemangen i Tel Aviv under Eurovisionveckan.

1. Fredagsmiddag med Tel Avivborna – Shabbat dinner - 17 maj
Shabbat Dinner-projektet matchar turister från olika kulturella bakgrunder och religioner med lokala värdfamiljer för en genuin och trevlig kväll runt ett sabbatmatbord. Sabbatmiddagar hålls vid solnedgången på fredagar och är en kulturell tradition för många israeliska familjer.

2. Eurovision village - Charles Clore Park - 12-18 maj
Ett av Eurovision-evenemangets stora höjdpunkter är Eurovision Village, världens största Eurovision park, med utsikt över medelhavet vid Charles Clore Park. Eurovision Village är öppen för allmänheten från eftermiddag till kväll och kommer gästas av Eurovision superstjärnor som Dana International och Izhar Cohen. Semifinalen och finalen projiceras på jätte skärmar i parken och besökare kommer att kunna njuta av Eurovision och samtidigt känna doften av havet.

3. Tel Aviv Eat Festival - Charles Clore Park - 12-18 maj
Den årliga Tel Aviv Eat Festival äger rum inne på Eurovision Village i en separat del. Mat och dryck från Tel Avivs mest kända restauranger och över 500 rätter, 80 matbodar, 20 kockrestauranger finns på plats. En festlig marknad med öl, vin, sittgrupper, caféer och barer längs strandlinjen. Gratis entré.

4. Tel Aviv White Night - 16 maj
Tel Aviv White Night tar festen ut i staden och äger rum på kvällen efter den andra semifinalen. Allmänheten uppmanas då att vandra genom staden och de många eventen och utställningarna som pågår. Med utgångspunkt från det officiella Eurovision Village går man genom centrum, museer, barer, parker, stränder och mycket mer, från solnedgång till soluppgång.

5. Välj din flagga – Tel Avivs Stadshus (Rabin Square) - 12-15 maj
Tel Avivs stadshusbyggnad lyses upp i färgerna från världens alla flaggor. Besökare kan välja sitt lands flagga via en app, som sen projiceras upp på byggnaden med tillfälle att ta en egen selfie med flaggan upplyst i bakgrunden. Öppet från kl. 20.00.

6. Tel Aviv för 10 SHEKELS (27kr) – 12-18 maj
Tillsammans med företagare i staden främjar kommunen kampanjen "Tel Aviv för 10 Shekels", vilket innebär att besökare kan köpa drycker och mat för endast 10 Shekels, motsvarande ca 27 SEK, från dussintals restauranger och företag runt om i staden under Eurovision.

7. Official Nordic Eurovision Party - Hangar 11, Tel Aviv Port – 11 maj
Euroclub är värd för det officiella nordiska Eurovision partyt, bland annat spelar en DJ skandinavisk Eurovisionmusik från alla tider. Det blir live framträdande från årets artister från Danmark, Estland, Finland, Island, Norge och Sverige. Under hela Eurovisionsveckan kommer Tel Aviv Port att bjuda på musikevenemang, sportaktiviteter och livesändning av ESC. Det finns även en utställning om Dana Internationals liv och karriär, ett vinylbibliotek och musikalisk show med Eurovision legender som Anne-Marie David, Loreen och Carola.

8. Eurovision i Jaffa – 12-18 maj

I det historiska området Jaffa i Tel Aviv kommer en interaktiv orkesterinstallation att spela Eurovision-klassiker. Amiad Center i Jaffa kommer anordna "DiverCity" - en utställning inspirerad av Eurovisionlåtar. Jaffa kommer också vara i centrum under White Night den 16 maj med fester, föreställningar och konserter på HaPisga Garden, Kedumim Square, Jaffa Port och Jaffa Flea Market.

9. Gratis guidade turer i Tel Aviv – 10-19 maj
Tel Aviv har 52 kvadratkilometer platt terräng och varmt väder året runt, perfekt för guidade vandringsturer. Tel Avivs många kunniga reseguider tar med dig på en rolig och interaktiv upplevelse genom stadens intressanta kultur, historia och hemligheter. Utforska Jaffa, Neve Tsedek, stadens LGBTQ-historia och The White City. Turerna är gratis!

10. Lys upp Jaffa – 14, 16 och 18 maj
Tiotusentals människor från hela världen kommer kunna styra belysningen av historiska området Jaffa under semifinalerna och den stora finalen i Eurovision. Belysningsfärgen ändras utifrån röstningen per låt från direktsändningen och det kommer synas längs kusten i Tel Aviv. Följ röstningen via den officiella Eurovision-appen och se hur stadens ljus förändras.

Presskontakt:
SpoilConcept
Jonna Holmgren

jonna.holmgren@spoilconcept.se

Israeliska Statens Turistbyrå har som uppgift att marknadsföra Israel som destination i Norden och att förmedla turistinformation till allmänheten i dessa länder. Israeliska Statens Turistbyrå  arbetar direkt under turistministeriet i Israel. Sammanlagt finns 18 turistbyråer runt om i världen som arbetar med att främja turismen till Israel.

Upplev det unika Israel – Besök Tel Aviv, Party- och Beachstaden vid Medelhavet som aldrig sover – Strosa runt i fascinerade Jerusalem med sina tre världsreligioner – Flyt på hälsosamma Döda havet – Simma med delfiner och snorkla i Röda havets korallrev vid Eilat – Gå i Jesus fotspår i Heliga landet – Vandra i Galiléen med sin häpnadsväckande natur.

Läs mer på www.goisrael.se