Direktflyg från hela Norden till Israel!

Israeliska Statens Turistbyrå kan återigen meddela om rekordsiffror och en positiv utveckling. Förra året reste totalt 81 000 nordiska turister till Israel, vilket är nytt rekord för 2000-talet. I år kommer det att finnas direktflyg från Nordens samtliga fyra huvudstäder till Tel Aviv.

Rekordet beror främst på fler direkta flygförbindelser från Norden till Israel. Dessa ger även goda förutsättningar för att den nordiska turismen till Israel fortsätter att öka i år.

Under 2012 ökade antalet nordiska turister med 11 procent jämfört med 2010. Turister från Danmark utgjorde den största ökningen med hela 31 procent. Från Norge och Sverige ökade turismen med 14 respektive 11 procent jämfört med 2010. Däremot minskade antalet resenärer från Finland med 7 procent – en siffra som troligen kommer att ändras när Finnair nu börja flyga till Israel.

De nya flygförbindelserna och förra årets siffror visar att Israel är en destination som attraherar och att alltfler personer inte kan motstå frestelsen att besöka landet. En uppstickare är dagsturisterna från kryssningsfartygen, där flertalet av kryssningsföretagen inkluderar Israel i sina program.

– Mycket talar för att Israel som turistdestination knappar in alltmer. Detta är en utveckling som vi väntat på och välkomnar varmt, säger Erika Samuelsson, PR manager på Israeliska Statens Turistbyrå.

Direktflyg till Tel Aviv, Israel

-Norwegian – onsdagar och söndagar under hela året.

-SAS - måndagar och fredagar 21 jun till 16 aug.

Köpenhamn

-SAS – tisdag, fredag och söndag. Under sommaren även måndagar.

Helsingfors

-Finnair – måndagar och fredagar 7 jun till 25 okt.

-Arkia en gång i veckan under sommaren.

Erika Samuelsson
PR manager
pr@igto.se
Tel. 46 8 213386 Mobil. 46 72 3113386

Israeliska Statens Turistbyrå har som uppgift att marknadsföra Israel som destination i Norden och Baltikum samt att förmedla turistinformation till allmänheten i dessa länder. Israeliska Statens Turistbyrå  arbetar direkt under turistministeriet i Israel. Sammanlagt finns 18 turistbyråer runt om i världen som arbetar med att främja turismen till Israel.

Upplev det unika Israel – Besök Tel Aviv, Party- och Beachstaden vid Medelhavet som aldrig sover – Strosa runt i fascinerade Jerusalem med sina tre världsreligioner – Flyt på hälsosamma Döda havet – Simma med delfiner och snorkla i Röda havets korallrev vid Eilat – Gå i Jesus fotspår i Heliga landet – Vandra i Galiléen med sin häpnadsväckande natur.

Läs mer på www.goisrael.se

Israeliska Statens Turistbyrå kan återigen meddela om rekordsiffror och en positiv utveckling. Förra året reste totalt 81 000 nordiska turister till Israel, vilket är nytt rekord för 2000-talet. I år kommer det att finnas direktflyg från Nordens samtliga fyra huvudstäder till Tel Aviv.

Citat

Erika Samuelsson, PR manager på Israeliska Statens Turistbyrå