"FLYGEL E" PÅ BEN GURION-FLYGPLATSENS TERMINAL 3 HAR ÖPPNAT

Ben Gurions nya passagerarflygel, E Wing Terminal 3, har öppnat lagom till påskhögtiderna.   Den nya flygeln ökar kapaciteten vid Terminal 3 med 1 800 passagerare i timmen.

Den nya flygeln inkluderar väntutrymmen, åtta gater till flygplanen, fyra gater till bussar samt butiker, restauranger, businesslounger, anläggningar för teknik, logistik och frakt och platser för underhåll och service för flygbolagen.  Dessutom har flygeln teleskopiska glasingångar och bryggor till flygplanen varav några är dubbla för bredkroppade trafikflygplan vilket möjliggör passagerarnas ombord- och avstigning i både den främre och bakre delen av planet samtidigt.

Den internationellt kända israeliska arkitekten Moshe Safdie har tillsammans med arkitekten Irit Kohavi ansvarat för utformningen av den nya flygeln.

Mer än 90 % av de resenärer som flyger till eller från Israel gör det via Ben Gurion-flygplatsen.  Under 2017 reste nästan 20,8 miljoner resenärer via Ben Guiron enligt uppgifter från den israeliska luftfartsmyndigheten, en kraftig ökning från 2016 som då hade 17,9 miljoner resenärer. Enligt prognoser för 2019 kommer Ben Gurion ta emot mer än 25 miljoner passagerare vilket kommer att uppgradera flygplatskategorin till "stor".

I dagsläget betjänar mer än 100 flygbolag flygplatsen varav många endast nyligen, under de senaste åren, börjat med rutinmässiga flygningar till Israel. Detta är ett direkt resultat av Open Skies-avtalet som har fungerat som ett incitament för de europeiska flygbolagens flygningar till Israel samt turismministeriets uppmuntran till flygbolag att öppna flygsträckor från nya destinationer med potential att öka den inkommande turismen.

Bästa hälsningar,

Erika Samuelsson

PR manager

Israel Government Tourist Office (I.G.T.O)

The Nordic countries

T+46 8 213386, M+46 72 3113386

Box 5367, 102 49 Stockholm, Sweden

www.goisrael.com

Israeliska Statens Turistbyrå har som uppgift att marknadsföra Israel som destination i Norden och att förmedla turistinformation till allmänheten i dessa länder. Israeliska Statens Turistbyrå  arbetar direkt under turistministeriet i Israel. Sammanlagt finns 18 turistbyråer runt om i världen som arbetar med att främja turismen till Israel.

Upplev det unika Israel – Besök Tel Aviv, Party- och Beachstaden vid Medelhavet som aldrig sover Strosa runt i fascinerade Jerusalem med sina tre världsreligioner Flyt på hälsosamma Döda havet Simma med delfiner och snorkla i Röda havets korallrev vid Eilat Gå i Jesus fotspår i Heliga landet Vandra i Galiléen med sin häpnadsväckande natur.

Läs mer på www.goisrael.com

Ben Gurions nya passagerarflygel, E Wing Terminal 3, har öppnat lagom till påskhögtiderna. Den nya flygeln ökar kapaciteten vid Terminal 3 med 1 800 passagerare i timmen.