Golan Heights Winery årets vingård från nya världen

Samma kväll som man firade sitt 30-årsjubileum har Golan Heights Winery vunnit 2012 års prestigefyllda Wine Star-pris, utdelat av Wine Enthusiast Magazine i kategorien Vingård från nya världen. Priset är det första för en Israelisk vingård och är en indikator på det ökade erkännandet av kvalitén hos Israeliska vingårdar som leds av Golan Heights Winery.

Priset är det senaste i en rad av internationella priser och erkännanden. År 2008 blev Golan Heights Winery den första Israeliska vingården att inkluderas i magasinet Wine Spectators lista över årets 100 bästa viner.  I mars 2011 blev Golan Heights Winery tilldelad World Wine Cup av VinItaly och är därmed den första vingården från Israel att någonsin utses till årets bästa vinproducent av den internationella organisation. Tävlingen inkluderade över 1000 vinproducenter från 30 olika länder inklusive Frankrike, Italien och Spanien. I juni 2011 mottog Golan Heights Winery ett hederspris i Les Citadelles du Vin i Bordeaux, ett blindtest av mer än 1000 viner från ett flertal länder.

Golan Heights Winery som grundades 1983 producerar högklassiga druvsorter, egna druvblandningar och mousserade viner tillverkade med traditionella metoder. De marknadsförs under namnen "Yarden", "Gamla" och "Golan". Genom att kombinera toppmodern teknologi med traditionella tekniker för vinframställning har företaget lyckats skapa prisbelönta viner och därigenom sätta Israel på den internationella vinkartan.

Turister och besökare till Golanhöjderna inbjuds att få en guidad tur av vingården som är belägen nära Katzrin och det nyrenoverade besökscentret.  Individer eller grupper kan mot en mindre avgift få en guidad rundtur på vingården. Turen inkluderar en informativ introduktion, ett besök i ekfatskällaren, visning av buteljeringen (när den är igång) och självklart - vinprovning. Förbokning ombedes. Viner, vinaccessoarer och souvenirer kan också inhandlas på vingården.

www.golanwines.co.il

Göran Nilervall
PR manager
pr@igto.se
Tel. 46 8 213386 Mobil. 46 72 3113386

Israeliska Statens Turistbyrå har som uppgift att marknadsföra Israel som destination i Norden och Baltikum samt att förmedla turistinformation till allmänheten i dessa länder. Israeliska Statens Turistbyrå  arbetar direkt under turistministeriet i Israel. Sammanlagt finns 18 turistbyråer runt om i världen som arbetar med att främja turismen till Israel.

Upplev det unika Israel – Besök Tel Aviv, Party- och Beachstaden vid Medelhavet som aldrig sover Strosa runt i fascinerade Jerusalem med sina tre världsreligioner Flyt på hälsosamma Döda havet Simma med delfiner och snorkla i Röda havets korallrev vid Eilat Gå i Jesus fotspår i Heliga landet Vandra i Galiléen med sin häpnadsväckande natur.

Läs mer på www.goisrael.se