GSE-rapport rankar Tel Aviv som femte bästa globala startup-ekosystem

Den nyligen publicerade 2023 Global Startup Ecosystem Report rankar Tel Aviv som det femte bästa globala startup-ekosystemet, vilket är två platser högre än förra året. Denna högt ansedda rapport om startups och ekonomisk berikning konstaterar även att det övergripande ekosystemsvärdet hade ökat med 100 % till 235 miljarder dollar.

Global Startup Ecosystem Report (GSER) ges ut av Startup Genome och Global Entrepreneurship Network och är den högst ansedda rapporten om startups och ekonomisk berikning. Årets upplaga offentliggjordes den 15 juni på The Next Web Conference i Amsterdam och rankade Tel Aviv som det femte bästa globala startup-ekosystemet, vilket är två platser högre än förra året. Staden gick om Peking och Boston, men ligger fortfarande bakom förstaplaceringen Silicon Valley, den delade andraplaceringen London och New York samt fjärdeplaceringen Los Angeles.

- Det här är en otrolig bedrift för Tel Aviv-Yafo. Stadens placering bland de fem bästa i rankningen är ett avgörande bevis på att frihet att tänka och vara kreativ, tillsammans med värdesättande av mångfald och liberalism, utgör grunden till en blomstrande och framgångsrik teknikbransch. Tel Aviv-Yafo kommer att fortsätta upprätthålla dessa värderingar och erbjuda verktyg, hjälp och stöd till de startup- och hightechbolag som är verksamma i staden. Det kommer att fortsätta vara ett centralt nav och ett välkomnande hem för techbolag i Israel, säger Ron Huldai, borgmästare i Tel Aviv-Yafo

Ekosystemets värde är ett mått på ekonomisk påverkan och beräknas som värdet på exit- och startupvärderingar. Tel Aviv skapade 234 883 000 000 dollar i ekosystemsvärde från 1 juli 2020 till 31 december 2022, vilket är en ökning på 100 % jämfört med perioden 1 juli 2019 till 31 december 2021. Staden rankades bland de 10 bästa globala ekosystemen inom både finansiering och prestation, 15 bästa inom talang och erfarenhet, 25 bästa inom kunskap och 40 bästa inom ”valuta för pengarna” – och är samtidigt rankad som det bästa ekosystemet i MENA-regionen inom alla dessa kategorier.

GSER 2023 rankar de 30 bästa globala ekosystemen samt 10 andraplaceringar och inkluderar en rankning av de 100 bästa framväxande ekosystemen. Rapporten belyser även startupsamhällen ur ett regionalt perspektiv, där ekosystem i Afrika, Asien, Europa, Latinamerika, MENA, Nordamerika och Oceanien rankas separat. Rapporten baseras på världens mest omfattande och kvalitetskontrollerade dataset med startup-ekosystem, baserat på data från 3,5 miljoner startupbolag i fler än 290 globala ekosystem. Rapporten ger spännande, nya insikter och djup kunskap om startuptrender runt om i världen, tack vare bidrag från experter och lokala nyckelaktörer.

Läs rapporten i sin helhet här: https://startupgenome.com/report/gser2023

För mer information eller fler bilder, vänligen kontakta:
Vendela Carlén, PR Manager Nordic Countries
pr-se@goisrael.gov.il

Israeliska Statens Turistbyrå
Israeliska Statens Turistbyrå har i uppgift att främja turismen från Norden till Israel genom att marknadsföra landet som destination och förmedla turistinformation till allmänheten. Israeliska Statens Turistbyrå arbetar direkt under turistministeriet i Israel.

Citat

Det här är en otrolig bedrift för Tel Aviv-Yafo. Stadens placering bland de fem bästa i rankningen är ett avgörande bevis på att frihet att tänka och vara kreativ, tillsammans med värdesättande av mångfald och liberalism, utgör grunden till en blomstrande och framgångsrik teknikbransch. Tel Aviv-Yafo kommer att fortsätta upprätthålla dessa värderingar och erbjuda verktyg, hjälp och stöd till de startup- och hightechbolag som är verksamma i staden. Det kommer att fortsätta vara ett centralt nav och ett välkomnande hem för techbolag i Israel.
Ron Huldai, borgmästare i Tel Aviv-Yafo