Jerusalem Jazzfestival 2018

Den internationella jazzfestivalen i Jerusalem, som äger rum 12-14 december på The Israel Museum i Jerusalem, visar upp både israeliska som internationellt enastående artister. Festivalen, som snabbt har etablerat sig som en ledande händelse på israeliska och internationella jazzscener, utgörs av unika originalföreställningar, enstaka konstnärliga samarbeten mellan festivalgäster, överraskande pop up-uppsättningar, professionell workshops, nattliga jamnings-sessioner, samt en studentscen. Festivalen äger rum mitt bland de vackra gallerierna inne på The Israel Museum vilket bidrar till en djupgående musikalisk och konstnärlig upplevelse.

Festivalen är producerad av Israel Festival i samarbete med Yellow Submarine och the Israel Museum och jazzfestivalens konstnärliga ledare är den berömda musikern och trumpetaren Avishai Cohen. Programmet består av en samling olika stilar som utgör dagens värld av jazz, moderna tolkningar och kända standarder, fri-jazz, originalproduktioner, engagerande samarbeten, etablerade musiker och nya talanger samt spontana improvisationssessioner.

Utöver internationella framträdanden från USA, Frankrike, Tjeckien, Italien, Azerbajdzjan, Brasilien, Kanada och fler, huserar festivalen flertalet framstående artister ur den israeliske jazzscenen, de mest framstående och lovande lokala talangerna, samt blivande stjärnor från landets finaste musikakademier.

Bland årets medverkande finns: Matt Wilson Trio (feat Avishai Cohen); Anat Cohen och Marcello; Asaf Amdursky med "Non-Standards", en unik samling arrangemang utformade speciellt för evenemanget; Christophe Chassol; Adam Ben-Ezra; Deantoni Parks; Jiri Stivin Trio; Camilla Battaglia; Coolooloosh; en hyllning till Arnie Lawrence m.fl.

Festivalen, som pågår den 12-14 december, kommer äga rum onsdag- och torsdagskväll från kl.18:00 samt på fredag från kl.11:00.

Jerusalem Jazz Festival har producerats med stöd av Jerusalem Foundation, Beracha Foundation, Kultur- och Sportdepartementet, Utrikesdepartementet och företagssponsorer.

För ytterligare information och biljetter: www.jerusalemjazzfestival.org.il

Johan Englundh, SpoilConcept Communication
E-post: johan.englundh@spoilconcept.se
Tel: 46 (0)739 82 34 00

Israeliska Statens Turistbyrå har som uppgift att marknadsföra Israel som destination i Norden och att förmedla turistinformation till allmänheten i dessa länder. Israeliska Statens Turistbyrå  arbetar direkt under turistministeriet i Israel. Sammanlagt finns 18 turistbyråer runt om i världen som arbetar med att främja turismen till Israel.

Upplev det unika Israel – Besök Tel Aviv, Party- och Beachstaden vid Medelhavet som aldrig sover – Strosa runt i fascinerade Jerusalem med sina tre världsreligioner – Flyt på hälsosamma Döda havet – Simma med delfiner och snorkla i Röda havets korallrev vid Eilat – Gå i Jesus fotspår i Heliga landet – Vandra i Galiléen med sin häpnadsväckande natur.

Läs mer på www.goisrael.se