Nytt rekord för inkommande turism under 2013! Direktflyg till Israel från Norden – 2014!

Rekordhöga siffror för turismen i Israel under förra året. Mellan januari-december 2013 kom det 3,54 miljoner besökare från hela världen till Israel, enligt Israels centrala statistikbyrå (CBS). Detta är en ökning med 1 % jämfört med samma period 2012 och 5% ökning än 2011.

Nytt rekord gäller även för den nordiska marknanden. Under 2013 besökte 85 500 nordiska turister Israel, vilket är 5% fler än under 2012.

Turister från Sverige utgjorde den största ökningen med 9 procent (25800), jämfört med 2012 och 18% ökning än 2011. Från Finland och Norge ökade turismen med 6 (19500) respektive 4 % (18400) jämfört med 2012. Från Danmark kom 21000 resenärer vilket är 2% fler turister än 2012.

”Turismen är en viktig tillväxtmotor för ekonomin – den skapar jobb både i städerna och på landsbygden och genererar ungefär 8,3 miljarder EURO per år” säger Israels turistminister Uzi Landau. ”Vi har en fantastisk turistprodukt och vi måste inse dess potential. Under 2014 kommer vi att bryta 2013 års rekord”, säger turistministern, vid öppnandet av det årliga konventet International Mediterranean Tourism Market (IMTM) i Tel Aviv i februrai i år.

Under årets första två månader, januari och februari, har vi en otroligt stark ökning av turister från Finland och Danmark jämfört med samma period 2013 och 2012. Från Sverige en mindre uppgång och från Norge en drastisk minskning jämfört med samma period 2013 och 2012.

Se tabell nedan.

Direktflyg till Tel Aviv, Israel

-Norwegian – onsdagar, torsdagar och söndagar under hela året.

-SAS - måndagar och onsdagar under sommaren.

Köpenhamn

-SAS – tisdag, torsdag och lördag under sommarhalvåret.

-Norwegian – måndag, fredag och söndag under hela året.

Helsingfors

-Finnair – måndagar och fredagar under hela året.

Erika Samuelsson
PR manager
pr@igto.se
Tel. 46 8 213386 Mobil. 46 72 3113386

Israeliska Statens Turistbyrå har som uppgift att marknadsföra Israel som destination i Norden och Baltikum samt att förmedla turistinformation till allmänheten i dessa länder. Israeliska Statens Turistbyrå  arbetar direkt under turistministeriet i Israel. Sammanlagt finns 18 turistbyråer runt om i världen som arbetar med att främja turismen till Israel.

Upplev det unika Israel – Besök Tel Aviv, Party- och Beachstaden vid Medelhavet som aldrig sover – Strosa runt i fascinerade Jerusalem med sina tre världsreligioner – Flyt på hälsosamma Döda havet – Simma med delfiner och snorkla i Röda havets korallrev vid Eilat – Gå i Jesus fotspår i Heliga landet – Vandra i Galiléen med sin häpnadsväckande natur.

Läs mer på www.goisrael.se

Citat

Turismen är en viktig tillväxtmotor för ekonomin – den skapar jobb både i städerna och på landsbygden och genererar ungefär 8,3 miljarder EURO per år. Vi har en fantastisk turistprodukt och vi måste inse dess potential. Under 2014 kommer vi att bryta 2013 års rekord.
Israels turistminister Mr. Uzi Landau