Premiär för ny internationell flygplats vid semesterorten Eilat i Israel

Ilan och Asaf Ramon internationella flygplats öppnade förra veckan (21 januari 2019) och ligger i direktanslutning till den populära semesterorten Eilat i södra Israel vid Röda havet. Den nya flygplatsen är den första som är byggd speciellt för civilt bruk och öppnar upp nya möjligheter för direkt charter till Eilat i Israel, Jordanien och Egyptens Sinai öken.

Flygplatsen ligger 18 kilometer, cirka 20 minuters bilresa, norr om Eilat bredvid Timna naturreservat och kommer ha en betydande inverkan på regionens lokala och internationella turism till Israel, Jordanien och Egypten. Nya busslinjer kommer trafikera flygplatsen till och från Beer Sheva och Mitzpe Ramon med möjligheter för turister att besöka andra delar av södra Israel. Flygplatsen estimeras ha ca 2,25 miljoner passagerare per år, med en beräknad tillväxtkapacitet på 4,25 miljoner.

Den nya flygplatsen är den första som byggts i Israel speciellt inriktad för civilt bruk och täcker över 5 km² med en 3,6 km lång landningsbana anpassad för både inrikes och internationell trafik. Israels mest kända arkitektfirma - Amir Mann-Ami Shinar Arkitekter står för flygplatsdesignen och Moshe Tzur Architects & Town Planners Ltd har ansvarat för planering och genomförande. I designen framträder önskan att inkludera Negev-öknens dramatiska naturlandskap som omger flygplatsen med stora panoramafönster och massor av naturligt dagsljus. Inredningen är minimalistisk med högt i tak och låga möbler med paviljonger som fungerar som avdelare. I terminalen finns taxfree-butiker och ett ”open-air”-café med pool och trädgård.

Vintern 2018/2019 har hittills varit en rekordperiod för flyg till Eilat med 15 internationella flygbolag som transporterar passagerare till Eilat från 28 städer i 18 länder i Europa. Omkring 350 000 internationella besökare förväntas landa i Ovdah/Ramon under vintersäsongen. (Källa: Israel Airports Authority). Den nya flygplatsen ersätter inrikesflygplatsen i Eilat och den internationella flygplatsen i Ovdah. Internationella flygningar förväntas flytta från Ovdah flygplats till Ramon flygplats i april 2019. Nästan 60 veckovisa flygningar (ökning från bara 4 för några år sedan) flyger till södra Israel den här vintersäsongen tack vare bidrag från turistministeriet på 60 Euro per passagerare som anländer med direktflyg från nya destinationer med turismspotential. Ilan och Asaf Ramon internationella flygplats är byggd för att möjliggöra inrikes, internationella och transatlantiska flygningar men kommer inledningsvis endast trafikeras med inrikesflyg.

Johan Englundh, SpoilConcept Communication
E-post: johan.englundh@spoilconcept.se
Tel: 46 (0)739 82 34 00

Israeliska Statens Turistbyrå har som uppgift att marknadsföra Israel som destination i Norden och att förmedla turistinformation till allmänheten i dessa länder. Israeliska Statens Turistbyrå  arbetar direkt under turistministeriet i Israel. Sammanlagt finns 18 turistbyråer runt om i världen som arbetar med att främja turismen till Israel.

Upplev det unika Israel – Besök Tel Aviv, Party- och Beachstaden vid Medelhavet som aldrig sover – Strosa runt i fascinerade Jerusalem med sina tre världsreligioner – Flyt på hälsosamma Döda havet – Simma med delfiner och snorkla i Röda havets korallrev vid Eilat – Gå i Jesus fotspår i Heliga landet – Vandra i Galiléen med sin häpnadsväckande natur.

Läs mer på www.goisrael.se