Pride-evenemang 2015 i Israel

Varje år besöker tusentals HBTQ-turister Israel för att delta i de färgsprakande evenemangen eller helt enkelt bara för att utforska detta storslagna land. I år firar Israel 40 års pride genom att anordna olika evenemang på över hela landet.

Eilats Pride Festival – 7–9 maj, 2015

Den årliga festivalen äger rum i Eilat, Israels sydligast belägna semesterort, och bjuder på fester, aktiviteter och underhållning utan avbrott under ett helt veckoslut.

Utöver Eilat Pride Festival kan deltagarna avnjuta en hel vecka med olika evenemang och dagsutflykter, bland annat till Döda havet, Jerusalem och lokala guidade turer i Eilat och Arava-öknen, besök på Eilats många olika attraktioner, bland annat Dolphin Reef (simma eller dyk med delfiner), Underwater Observatory, Kings City (temapark) och Timna Park (platsen för kung Salomos gruvor), liksom en kryssning på Röda havet.

Tel Aviv Pride Week – 4–14 juni, 2015

Tel Avivs Pride-vecka bjuder i år på över 50 specialevenemang. Varje år deltar mer än 100 000 människor i Tel Avivs Gay Pride Parade, varav uppskattningsvis 30 000 är turister. Höjdpunkten under prideveckan är den jättelika färgsprakande gatufesten den 12 juni.

Gay Pride Parade-festligheterna börjar med en "community happening" som inkluderar musikuppträdanden och festivalstånd. Paraden, som utgörs av en lång procession av kortegevagnar med DJs från Tel Avivs främsta gayklubbar (Evita, Shirazi, ADD och Dreck), viftas fram av de tiotusentals jublande och flaggviftande åskådarna som kantar de soldränkta gatorna. Evenemang anordnas på Hilton Gay Beach den 4–14 juni 2015, bl.a. en särskild badstrand, DJ dagen lång och strandpartyn.  Festligheterna avslutas den 14 juni 2015 med ett specialevenemang som omfattar en cykeltur tur och retur till Jaffa, via promenaden och stadskärnan, och därefter följer ett cocktailparty i solnedgången.

Tel Aviv utnämndes 2011 till "Best Gay City" i en enkät genomförd av GayCities och rankades 2013 av Business Insider som nummer två på listan över gaysmekmånadsdestinationer.  I mars fick Tel Aviv den hedrande titeln "Place to Be" av MATE, en tysk gaylivsstilstidskrift, vid International ITB Tourism Fair 2015. Tel Aviv var den första staden i Israel att anordna prideevenemang, och i år är det 22 år sedan stadens gaycommunity först lanserade aktiviteter i staden.

Tel Aviv Water Games – 15-21 oktober, 2015

Det internationella idrottsevenemanget LGBT Sports and Cultural Festival i Tel Aviv är det första i sitt slag med fokus på gaycommunityt och det anordnas vid Medelhavets vackra stränder i Tel Aviv. Festivalen anordnas av ett team av HBTQ-producenter och -idrottare i samarbete med ISSTA Sport, ett ledande israeliskt sportproduktions- och turistföretag. Dagtid kommer det att pågå en strandvolleybollturnering, simtävlingar, fotbollsmatcher, vattenpolo och cykelturer genom staden följt av åt yogaövningar i solnedgången. Sportaktiviteterna dagtid går över i festligheter och partyn in på småtimmarna på Tel Avivs berömda barer och klubbar.

The Gay Center

The Gay Center ligger i Meir Park, Tel Aviv och tillgodoser ett brett spektrum av behov: rådgivning, kulturevenemang och -uppträdanden, stödgrupper, en HBTQ-vänlig klinik som erbjuder gratis och anonyma HIV-tester, workshops och till och med ett kafé.

22 Tchernichovsky St., i Meir Park.

Med vänlig hälsning,

Elena Negut
Israel Government Tourist Office
tel 46-(0)8-21 33 86
mobil 46-(0)72 311 33 86
pr@igto.se
www.goisrael.se

Israeliska Statens Turistbyrå har som uppgift att marknadsföra Israel som destination i Norden och Baltikum samt att förmedla turistinformation till allmänheten i dessa länder. Israeliska Statens Turistbyrå  arbetar direkt under turistministeriet i Israel. Sammanlagt finns 18 turistbyråer runt om i världen som arbetar med att främja turismen till Israel.

Upplev det unika Israel – Besök Tel Aviv, Party- och Beachstaden vid Medelhavet som aldrig sover – Strosa runt i fascinerade Jerusalem med sina tre världsreligioner – Flyt på hälsosamma Döda havet – Simma med delfiner och snorkla i Röda havets korallrev vid Eilat – Gå i Jesus fotspår i Heliga landet – Vandra i Galiléen med sin häpnadsväckande natur.

Läs mer på www.goisrael.se