Shrine of the Book firar 50 år

Två särskilda utställningar och en ny utställningslokal har invigts för att fira 50-årsdagen av Shrine of the Book, hem till Dödahavsrullarna på Israels museums område i Jerusalem, som öppnades för allmänheten i april 1965.

”And Then There Was Nano”: Den minsta Bibeln i världen presenterar världens minsta version av den hebreiska bibeln, skapad vid Technion – Israel Institute of Technology. Nanobibeln fungerar som ett modern komplement till Dödahavsrullarna, som omfattar de äldsta bibliska manuskripten i världen och ger publiken en unik möjlighet att undersöka den tekniska utvecklingen av den hebreiska bibeln från antiken till den postmoderna eran. Visningen And Then There Was Nano berättar den otroliga historien om världens minsta hebreiska bibel, etsad på ett mikrochip som inte är större än ett sockerkorn.

För närvarande visas The Architecture of the Shrine of the Book, ägnad åt den unika historien och utformningen av Shrine själv – ett ikoniskt verk från 1900-talets expressionistiska arkitektur, ritat av Frederic Kiesler och Armand Bartos, som öppnade 1965. Utställningen visar även preliminära skisser av Shrine av Kiesler, som visas för allmänheten för första gången samt exempel på hans ”korrealistiska” möbler, som illustrerar hans distinkta inställning till design och arkitektur. På utställningen visas även bilder som dokumenterar byggandet av Shrine – som var en teknologisk bedrift av heroiska proportioner i Israel på 1960-talet – och de första åren, när det fungerade som en plats för pilgrimsfärd för fotografer och allmänheten i stort.

Israels museum är den största kulturinstitutionen i staten Israel och rankas bland de ledande konst- och arkeologimuseerna i världen. Det grundades 1965 och har encyklopediska samlingar – som sträcker sig från förhistorien till samtida konst – och innehåller de mest omfattande bibliska arkeologifynden och fynd från det heliga landet, bland dem Dödahavsrullarna. Under de första femtio åren har museet byggt en långtgående samling av mer än 500 000 föremål genom ett enastående arv av gåvor och stöd från sin krets av konstmecenater världen över.

Museet firar sitt 50-årsjubileum under 2015, med ett årslångt program ägnat åt en utforskning av Israels estetiska arv femtio år före och efter museets grundande.

Med vänlig hälsning,

Elena Negut
Israel Government Tourist Office
tel 46-(0)8-21 33 86
mobil 46-(0)72 311 33 86
pr@igto.se
www.goisrael.se

Israeliska Statens Turistbyrå har som uppgift att marknadsföra Israel som destination i Norden och Baltikum samt att förmedla turistinformation till allmänheten i dessa länder. Israeliska Statens Turistbyrå  arbetar direkt under turistministeriet i Israel. Sammanlagt finns 18 turistbyråer runt om i världen som arbetar med att främja turismen till Israel.

Upplev det unika Israel – Besök Tel Aviv, Party- och Beachstaden vid Medelhavet som aldrig sover – Strosa runt i fascinerade Jerusalem med sina tre världsreligioner – Flyt på hälsosamma Döda havet – Simma med delfiner och snorkla i Röda havets korallrev vid Eilat – Gå i Jesus fotspår i Heliga landet – Vandra i Galiléen med sin häpnadsväckande natur.

Läs mer på www.goisrael.se