ISS skärper fokus och skiljer ut äldreomsorgen

ISS skärper fokus och skiljer ut äldreomsorgen ISS har sålt aktiemajoriteten i ISS CarePartner till ledningen i företaget. Försäljningen omfattar enbart verksamheterna inom äldreomsorgen. Den nuvarande ledningen förvärvar 51% av aktierna medan ISS behåller 49%. Förändringen, som berör 3.900 anställa, 48 äldreboenden och hemtjänstverksamheter i 34 svenska, norska, danska och finska kommuner, innebär en väsentlig förstärkning av det dagliga ledarskapet. - Avtalet klargör ISS strategi inom äldreomsorgen och skapar trygghet för brukare, kunder och medarbetare sedan verksamheten en tid varit under översyn, säger Henrik Fabricius, nuvarande direktör för ISS CarePartner i Norden. Som huvudägare får ledningen ännu bättre förutsättningar att vidareutveckla äldreomsorgen med fokus på kvalitet, brukartillfreds ställelse och affärsmässighet. Den nya organisationen är anpassad till de pågående strukturförändringarna i branschen för privat äldreomsorg, som ställer större krav på aktörernas flexibilitet och handlingskraft. Beslutet har fattats efter många överväganden. - Under ett år har vi noggrant undersökt alla alternativ, inklusive möjligheten till fusion eller att sälja aktiviteterna. Vår bedömning är att den lösning vi valt bäst tillgodoser behoven hos kunder, brukare och medarbetare och samtidigt lägger en stabil grund för ökad affärsmässighet, säger Henrik Fabricius. - Vi är beredda att helhjärtat och långsiktigt satsa på att vidareutveckla och förädla CarePartner, säger Hans John Øiestad, VD i det nya bolaget. I anslutning till försäljningen samlar ISS sina verksamheter inom hälso- och sjukvård - Närsjukhusen, ögonoperationer, klinisk fysiologi, hörapparatutprovning och radiologi - i ett bolag, ISS Health Care AB. Till bolaget förs även verksamheterna inom missbruk och psykiatri. - Vi får större förutsättningar att utnyttja den gemensamma kompetensen, vilket kommer att vara till stor nytta i det dagliga arbetet. Samtidigt får vi ökat fokus på framtida utveckling och tillväxt, avslutar Henrik Fabricius. För mer information kontakta Henrik Fabricius, nuvarande direktör ISS CarePartner Norden +45 282 751 61 Torbjørn Graarud, COO + 45 381 762 23 Hans John Øiestad, VD nya bolaget CarePartner Nordic AB +47 900 860 34 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/14/20021114BIT00350/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/14/20021114BIT00350/wkr0002.pdf