Konflikten vid Universitetssjukhuset i Lund: ISS: Vi värnar kollektivavtalet

Syndikalisterna SAC trappar nu upp sin lokala konflikt vid Universitetssjukhuset i Lund och hotar att störa verksamheten hos ytterligare några av ISS svenska kunder. Syndikalisterna avser att genomföra olika aktioner i form av bland annat flygbladsutdelning och uppmaningar till bojkott. Syndikalisterna hotar även med ”brännmärkning” av ISS-kundernas varumärken.

ISS värnar dock det gällande kollektivavtalet med fackförbundet Kommunal, som även omfattar SACs medlemmar. Eftersom sjukhusstädning dessutom klassas som skyddsarbete kommer ISS att fortsätta att fullfölja sina uppgifter.

I konflikten vid Universitetssjukhuset i Lund kräver syndikalisterna omfattande förändringar av arbetsvillkoren för sina medlemmar på arbetsplatsen och genomför punktstrejker för att genomdriva sina krav.

ISS har slutit kollektivavtal med fackförbundet Kommunal. Detta kollektivavtal tillämpas även för SACs medlemmar vid Universitets­sjuk­huset i Lund.

– Vi kan inte göra avsteg från gällande kollektivavtal. Det är oacceptabelt att syndikalisterna ändå försöker driva igenom sina krav genom denna konflikt, säger Christer Ekelund som är press­ansvarig vid ISS.

Städning på sjukhus klassas som skyddsarbete, eftersom det annars skulle medföra fara för männi­skors liv och hälsa. ISS har därmed skyldighet att fullfölja sitt uppdrag vid Universitetssjukhuset i Lund.

– Vi värnar om den svenska modellen på arbetsmarknaden där avtalsparterna möts i förhandlingar, i det här fallet ISS och Kommunal.  Genom sitt agerande försöker syndikalisterna sätta det regelverk och de lagar som gäller vid arbetsmarknads­konflikter ur spel. Deras agerande är ett problem, inte bara för ISS och våra kunder utan för samtliga parter på arbets­marknaden.

Detta har hänt:

3 november 2010:
SAC varslar om punktstrejker för sina medlemmar i Lund. Kraven omfattar en minskning av arbetsområdena med 40 %, ökad minimilön, flextid, cyklar samt byte av arbetsledningen. Varslet strider mot reglerna då det
inte uppfyller lagkraven om att omfattning och tidpunkt måste anges.

12 november
Punktstrejkerna har pågått i drygt en vecka utan större konsekvenser för patienter och kund men med ett relativt stort medieintresse i södra Sverige.

15 november 2010:
SAC utökar varslet till att omfatta andra ISS-kunder i Sverige, som ska drabbas av olika aktioner i form av t ex flygbladsutdelning utanför kontor, uppmaning till kunder att inte anlita dessa företag samt ”brännmärkning” av kundernas varumärke i såväl traditionella som sociala medier. Detta varsel som också strider mot lagkraven är tänkt att verkställas den 3 decem­ber.

23 november 2010:
ISS inleder diskussioner med SAC kring olika lösningar av konflikten.

25 november 2010:
De förslag till lösningar som presenterats av ISS förkastas av syndikalisterna. Samma dag börjar det komma mail och sympatiyttringar från andra syndikalistorganisationer i Sverige och världen.

29 november 2010:
Ett nytt varsel, denna gång från syndikalisternas Göteborgssektion, riktas till ISS kunder och med samma innehåll som varslet den 15 november. Enligt varslet ska dessa aktioner inledas den 7 december. Det är dock oklart var i landet som syndikalisternas aktioner avser att äga rum.

För mer information, kontakta: Christer Ekelund, marknadschef och pressansvarig på ISS, christer.ekelund@iss-fs.se, 0734-36 53 55

ISS Facility Services AB är Sveriges och Nordens största tjänsteföretag med 12 000 resp. 42 000 medarbetare. Svensk omsättning är 5 miljarder SEK och kommer från en mängd tjänsteområden som FM, fastigheter, mat & dryck, städning, kontorstjänster och trafiktjänster. ISS ingår i ISS A/S, som ägs av bl a EQT. Koncernen har 525 000 anställda i 53 länder, vilket gör den till en av världens fyra största privata arbetsgivare.