Outsourcingbarometern 2010: Svenska kommuner dåliga på att lägga ut sina tjänster, men många tror på en ökning

Två av tre svenska kommuner lägger endast en liten del av sina tjänster – som t ex fastighetsförvaltning, måltider och städning – på externa leverantörer. Nästan 80 procent av kommunerna tror dock att outsourcingen kommer att öka under de närmaste fem åren. Det framgår av ”Outsourcingbarometern 2010” som TNS Sifo har gjort på uppdrag av tjänsteföretaget ISS

Undersökningen genomfördes i mitten av januari 2010 bland främst upphandlingschefer och upphandlingsansvariga samt andra höga chefer i 100 av Sveriges 280 kommuner. Det är första gången som denna typ av undersökning görs, och avsikten är att den ska bli årligen återkommande. Två tredjedelar av de tillfrågade uppgav att deras kommuner fortfarande utför minst 90 procent av sin verksamhet i egen regi. Samtidigt är över hälften av kommunerna – 54 procent – generellt positiva till att outsourca vissa kommunala verksamheter. Endast 7 procent är negativt inställda. Nästan två tredjedelar – 63 procent av kommunerna – tror att andelen outsourcad verksamhet kommer att öka inom de närmaste två åren, och närmare fyra av fem kommuner – 77 procent – tror på en ökning inom en femårsperiod. Inte någon tror på en minskning av outsourcingen på fem års sikt. Bland de främsta skälen till att lägga ut kommunal verksamhet anges effektivitet och kostnadsbesparingar samt även en önskan att fokusera på kärnverksamheten. FAKTA OM OUTSOURCINGBAROMETERN 2010 * Undersökningen gjordes i mitten av januari 2010 av TNS Sifo, som på uppdrag av tjänsteföretaget ISS har intervjuat upphandlingschefer och upphandlingsansvariga i 100 av Sveriges 280 kommuner. * 54 procent av kommunerna är generellt positiva till att lägga ut vissa kommunala verksamheter. Endast 7 procent är negativt inställda. * 64 procent bedömer att man fortfarande utför minst 90 procent av de kommunala verksamheterna i egen regi. * 63 procent tror att andelen outsourcad verksamhet kommer att öka inom de närmaste 1–2 åren. * 77 procent tror på en ökning inom en femårsperiod. * Inte någon tror på en minskning av outsourcingen på fem års sikt. * Kommuner med borgerlig majoritet är mer positiva till outsourcing än kommuner med S-majoritet (i ev. koalition med MP och V) * På 1–2 års sikt tror är det fler kommuner med borgerlig majoritet än med S-majoritet som tror på att outsourcing kommer att öka. * På fem års sikt är det dock i princip ingen skillnad mellan de politiska blocken. * Bland de verksamheter som är mest intressant att outsourca finns bygg- och projektledning, städning, fastighetsförvaltning samt mat och dryck. * Minst attraktivt att lägga ut är kontorstjänster och trafiktjänster. * De främsta skälen till att lägga ut kommunal verksamhet är effektivitet och kostnadsbesparingar samt även en önskan att fokusera på kärnverksamheten. * Det totala värdet för tjänster inom den offentliga sektorn bedöms vara 800–1000 miljarder kronor. * Bedömningar från bl a Svenskt Näringsliv – och ISS egna bedömningar – pekar på att den offentliga sektorn i dag lägger ut tjänster för ca 100 miljarder kronor. * Potentialen är dock mycket högre – tjänster för ca 500 miljarder kronor kan läggas ut.