Stora Property-priset 2009: Innovativa studenter belönas med 100 000 kronor

Tre student¬uppsatser från KTH, Malmö Högskola och Karlstads Universitet belönades på onsdagen med det prestigefyllda Stora Property-priset. Priset delades ut inför närmare tusentalet besökare på det stora nordiska fastighetsseminariet Business Arena i Stockholm.

Stora Property-priset, som har instiftats av ISS Facility Services, är på totalt 100 000 kronor. Det belönar innovativt tänkande inom området fastighetsförvaltning. Syftet är att sätta fokus på, och visa vikten av att vårda Sveriges fastighetsbestånd som värderas till närmare 9 000 miljarder kronor. Förstapriset på 50 000 kronor gick till Antonia Junelind, Kungliga Tekniska Högskolan. I sin uppsats ”Flexibility in the Commercial Rental Market – an Insurance Solution” presenterar hon en ny typ av försäkringslösning som kan lösa de oönskade inlåsningseffekter som idag finns på lokalhyresmarknaden. Juryn skriver i sin motivering: ”Examensarbetet lanserar en helt ny och genomarbetad idé till gagn för både hyresgäster och fastighetsägare. Förslaget innebär en försäkringslösning som leder till en mer flexibel hyresmarknad för såväl stora som små företag.” Dessutom delades två priser på 25 000 kronor vardera ut. Dels till Sandra Björk och Hannes Persson från Malmö Högskola för deras uppsats ”Belöningssystem i fastighetsbranschen”. Dels till Linnea Holmqvist och Linn Sandanger från Karlstads Universitet, för uppsatsen ”Konsten att behålla sina kunder i ett bostadsföretag”. – Fastighetsförvaltning är en bransch som präglas av ett ganska konservativt tänkande och som är i behov av föryngring och förnyelse. Med Stora Property-priset vill vi bidra till att vitalisera utvecklingen genom att uppmärksamma och premiera riktigt innovativa idéer från dem som är branschens framtid. Det är roligt att konstatera att fyra av de fem studenterna i årets final är kvinnor, det visar på ett trendbrott i denna annars så mansdominerade bransch, säger ISS vd Marcus Kristiansson, som också delade ut priset. Juryn för Stora Property-priset består av Örjan Wikforss, professor på KTH, Håkan Bryngelson, ordf i Almega och vice styrelseordf i Svensk Näringsliv, Johan Zetterstedt, vd Fastighetsnytt Förlags AB och Anders Borggren, Director Real Estate Nordic ISS.

Taggar: