Stora Property-priset 2010: Innovativa studenter belönas med 100 000 kronor

Tre student­uppsatser belönades på onsdagen med det prestigefyllda Stora Property-priset på sammanlagt 100 000 kronor. Priset delades ut inför närmare tusentalet besökare på det stora nordiska fastighetsseminariet Business Arena i Stockholm.

Stora Property-priset har instiftats av ISS Facility Services och är på totalt 100 000 kronor. Det belönar de tre mest innovativa studentuppsatserna under året inom området fastighets­förvaltning. Syftet är att sätta fokus på, och visa vikten av att vårda Sveriges fastighets­bestånd som värderas till närmare 9 000 miljarder kronor.

Förstapriset på 50 000 kronor gick till Louise Hammarberg och Christer Gerdin från Masterprogrammet ”Technology Management”, som är ett samarbete mellan Lunds Tekniska Högskola och Lunds Ekonomihögskola.

Det vinnande bidraget ställer den viktiga frågan ”Varför genomförs inte lönsamma energieffektiva investeringar?” och är en studie av beslutsfaktorerna vid investeringar inom fastighetsbranschen.

Juryn skriver i sin motivering bland annat: ”Uppsatsen pekar på det paradoxala i att många lönsamma investeringar i energieffektivisering inte genomförs. Den välskrivna uppsatsen innehåller också ett utvecklat verktyg som kompletterar beslutsunderlaget för att kunna genomföra dessa nödvändiga investeringar.

Dessutom delades två priser på 25 000 kronor vardera ut.

Dels till Liv Ödman från Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm för hennes examensarbete ”Gröna hyreskontrakt”.

Dels till Erik Lagerström och Fredrik Ström från Kungliga Tekniska Högskolan, för uppsatsen ”Miljöklassning av lokaler – Systemet ’Miljöklassad byggnad’ anpassat för lokal”.

– Med Stora Property-priset vill vi bidra till att vitalisera utvecklingen i fastighetsbranschen genom att uppmärk­samma och premiera riktigt innovativa idéer från dem som utgör branschens framtid. Det är intressant att notera att alla de vinnande bidragen i år på olika sätt berör miljöfrågor. Det visar att studenterna inte bara förmår att sätta fingret på ett av de viktigaste frågorna just nu, utan också kan peka på konstruktiva lösningar, säger ISS vd Marcus Kristiansson, som också delade ut priset.

Juryn för Stora Property-priset består av Örjan Wikforss, professor på KTH, Håkan Bryngelson, ordförande i Almega och vice styrelseordförande i Svensk Näringsliv, Johan Zetterstedt, vd Fastighetsnytt Förlags AB, Anders Borggren, Director Real Estate Management Nordic ISS och Ola Gunnarsson, Affärsområdeschef ISS Property Services.

Bildtext (alla pristagarna): Fr v: Christer Gerdin, Liv Ödman, ISS vd Marcus Kristiansson, Louise Hammarberg, Fredrik Ström och Erik Lagerström.

För mer information, kontakta: Christer Ekelund, marknadschef och pressansvarig på ISS, christer.ekelund@iss-fs.se, tfn: 0734-36 53 55

ISS Facility Services AB är Sveriges och Nordens största serviceföretag med ca 12 000 resp 42 000 medarbetare. Svensk omsättning är 5 miljarder SEK och kommer från en mängd tjänsteområden som FM, fastigheter, mat & dryck, städning, kontorstjänster och trafik­tjänster. ISS ingår i ISS A/S, som ägs av bl a EQT. Koncernen har 525 000 anställda i 53 länder, vilket gör den till en av världens fyra största privata arbetsgivare. Läs mer på www.iss-fs.se