Studenttävling ska vitalisera Facility Management

Sveriges största tjänsteföretag ISS instiftar nu tävlingen ”Stora FM-priset”, där landets universitets- och högskolestudenter har chansen att vinna 100 000 kronor.

Tävlingen är öppen för akademiska uppsatser och syftar till att få fram kreativa förslag som kan öka produktiviteten inom Facility Management-branschen.

Den totala prissumman är 100 000 kronor, som delas ut i form av stipendier. Den uppsats som juryn anser är bäst belönas med 50 000 kronor. Ytterligare två uppsatser får 25 000 kronor vardera.

Stora FM-priset ska delas ut en gång om året till de mest intelligenta och nytänkande akademiska uppsatserna i Sverige. Juryn består av bland andra Almegas ordförande Håkan Bryngel­son, Affärshög­skolans utbildningsansvarige Håkan Britz, ISS vd Lars Täuber och FM-branschorganisationen IFMAs ordförande Erik Ahrsjö.

Stipendierna delas ut för första gången på hösten 2013. Tävlingsbidragen ska vara ISS tillhanda senast den 1 juni 2013.

Tanken bakom Stora FM-priset är att det ska bidra till utvecklingen av FM-branschen, med nya idéer som leder till höjd produktivitet och ökad effektivitet. Men det är också ett led i en strävan att synliggöra branschen.

– Facility Management-branschen ansvarar för mycket stora kapitalvärden i form av Sveriges samlade fastighetsbestånd. Branschen är av samhällsekonomisk betydelse och en viktig del av landets framtid. Alla måste därför samverka i vidareutvecklingen av kompetens och kreativitet. Som marknadsledande tjänste­företag på området arbetar vi på ISS med detta i det dagliga arbetet. Genom att dela ut detta årligen återkommande pris vi vill även på detta sätt bidra till en fortsatt utveckling av branschen, säger Lars Täuber, som är vd på ISS.

Se också www.storafmpriset.se

För mer information, kontakta: Christer Ekelund, presschef ISS Facility Services AB, christer.ekelund@se.issworld.com, 073-436 53 55

ISS Facility Services AB är Sveriges och Nordens största tjänsteföretag med 12 000 medarbetare i Sverige och 44 000 medarbetare i Norden. Svensk omsättning är 5 miljarder SEK och kommer från en mängd tjänsteområden som bl a facility management, mat och dryck, kontorstjänster, fastighetstjänster och städtjänster.  IFS, Integrated Facility Services, är ISS unika leveransmodell där flera tjänster samordnas och levereras med egen personal. ISS ingår i ISS A/S som ägs av bl a EQT. Koncernen har över 530 000 medarbetare i mer än 50 länder, vilket gör oss till världens fjärde största privata arbetsgivare. www.se.issworld.com

Taggar: