Svedalahem tecknar avtal med ISS om fastighetstjänster för 14 miljoner kronor

ISS Facility Services tar över skötseln av Svedalahems hela fastighetsbestånd. Det innebär att ISS kommer att leverera tillsyn, skötsel och felavhjälpande underhåll för bostadsbolagets samtliga fastigheter i Svedala, Bara och i Klågerup. I avtalet, som omfattar 1056 lägenheter, ingår även tjänster för hyresgästservice och felanmälan.

Jörgen Grabo, fastighetschef på Svedalahem, räknar med en mängd förbättringar i och med det nya samarbetet.

– Vi sökte en effektivare driftsorganisation för vårt totala bestånd, och nu blir avlastningen total. Dessutom har ISS en helt annan möjlighet att utnyttja stordriftsfördelarna inom vissa områden av entreprenaden, därför räknar vi nu med att spara en hel del pengar. Den höga graden av kundfokus i tjänsteleveransen var en annan viktig komponent i den här upphandlingen och där hade ISS de bästa referenserna, säger Jörgen Grabo.

Med ISS som samarbetspartner får nu Svedalahem tillgång till dokumenterade kontrollplaner samt värdefull statistik över inkommande ärenden och felavhjälpande underhåll. Avtalet ingår i ISS tjänsteområde Fastighetsdrift som omfattar tillsyn och skötsel av byggnader samt kontakt med hyresgäster och brukare.

– Efterfrågan på ISS systemstöd för kvalitetssäkrade drifttekniska entreprenader ökar stadigt. Och vi är både glada och stolta över att vara en kugge i den så kallade Svedalamodellen som på ett tydligt sätt placerar hyresgästen i fokus, uppmuntrar aktörssamverkan och har ett högt utvecklat systemtänkande, säger Jörgen Seegh, regionchef på Fastighetsförvaltning Syd på ISS.

Serviceavtalet börjar gälla från och med oktober 2008 och löper över 5 år med option på förlängning om ytterligare 2 år. Det totala ordervärdet uppgår till drygt 14 miljoner kronor.