Svenska montörer eftertraktade i norska oljeindustrin

Allt fler yrkesskickliga svenskar hittar lukrativa jobb i Norge. Nu är det drygt 50 stycken svenska montörer som far över kölen för att ta tjänst i den norska gas- och oljeindustrin. Det är resultatet av en rekryteringsprocess där ISS svenska och norska rekryteringsverksamheter har samarbetat över gränserna för att hitta rätt spetskompetens.

ISS svenska verksamhetsområde Mayday och motsvarande verksamhet i Norge, Personalhuset, har arbetat tillsammans med att rekrytera personal till en av världens ledande tjänsteleverantörer inom olje- och gasindustrin med bas i Bergen. – Det här är ett helt unikt samarbete över gränserna där kunden sökte en kompetens som vi lyckades hitta i Sverige. Ett mycket bra exempel på hur systerbolag i olika länder kan använda kompetensmatchningar för att på så sätt få yrkeskunnig personal med rätt profil, säger Tommy Hoff Ödegård, affärsområdeschef, på ISS Personalhuset i Norge. De svenska montörerna sätts i tjänst omgående och projektet beräknas pågå i drygt två månader. Men parterna tror redan nu att tjänsterna kommer att permanentas då det finns en stark efterfrågan på yrkesskickliga svenskar i Norge. – Vi har på allvar dragit i gång många olika samarbetsprojekt mellan länderna för att utveckla våra tjänster och koncept. Då det råder stor personalbrist inom många yrkesområden i Norge är det naturligt att de vänder sig till Sverige i första hand, eftersom språket inte är ett problem. Man anser också att svenskar är otroligt duktiga på att arbeta och har en arbetsmoral och servicenivå som är väldigt hög, säger Lena M Johansson, verksamhetschef på ISS Mayday. De svenska montörerna rekryteras främst från Stockholms-, Göteborgs- och Linköpingsområdet.