Full pott för KTH-studenter i årets Stora FM-priset

Report this content

Årets upplaga av studenttävlingen Stora FM-priset blev en riktig skräll. Två KTH-studenter – Christian Sahlström och Christian Severin – fick ensamma hela pris­summan på 100 000 kronor för sitt tävlingsbidrag.

Det blev i år endast ett studentlag som, i hård konkurrens med ett 30-tal universitets- och högskolelag från hela Sverige, vann tävlingen Stora FM-priset. (Vanligtvis är det tre lag som belönas med dels ett förstapris om 50 000 kronor dels två andrapriser om 25 000 kronor vardera.)

En enhällig jury beslutade att tilldela hela prissumman om 100 000 kronor till studenterna Christian Sahlström och Christian Severin från Kungliga Tekniska Högskolan, Institutionen för Fastigheter och Byggande, för deras bidrag ”Är framtidens kontor här för att stanna? – En kvantitativ jämförelse av upplevd produktivitet mellan aktivitetsbaserade och traditionella kontor”.

Det vinnande arbetet höjer sig över mängden både med avseende på relevans, akademisk höjd och för FM-branschen användbara resultat, motiverar juryns ordförande Jonas Fagerström beslutet att tilldela hela prissumman till endast ett vinnande team.

Tävlingen Stora FM-priset är hela Facility Management-branschens pris. Det instiftades 2013 av ISS och delas ut en gång om året för att premiera de mest intelligenta och ny­tänkande akademiska uppsatserna på området.

Syftet med Stora FM-priset är att det ska bidra till utvecklingen av FM-branschen, med nya idéer som leder till höjd produk­tivitet och ökad effektivitet. Det är också ett led i en strävan att synliggöra branschen och öka dess attraktionskraft bland studenter.

Juryns motivering till årets pristagare lyder:
”Uppsatsen lyfter fram kvantitativa fakta som påvisar en signifikant fördel för ’upplevd produktivitet’ i aktivitetsbaserade kontor. Författarna lyckas i sin studie att gå från tyckande till vetande. Arbetet karaktäriseras genomgående av kvalitet i datainsamling och analys vilket avspeglar sig i väl underbyggda slutsatser. De förslag som presenteras är högaktuella för FM-branschens fortsatta utveckling. Innehåll och resultat presenteras dessutom på ett modernt och pedagogiskt sätt. Vidare lägger arbetet en god grund för fördjupade studier med relevans för branschen.”

Stora FM-priset delades ut vid branschorganisationen IFMAs ­konferens Nordic Workplace i Stockholm den 26 november.

Det är i år andra året i rad som vinnarna i Stora FM-priset kommer från Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm. Alla tre av fjolårets vinnande bidrag kom också – oberoende av varandra – från KTH. Handledare för årets vinnare var teknologie doktor Berndt Lundgren, som för övrigt också var handledare för en av 2014 års andrapristagare.

– Facility Manage­ment-branschen syssel­sätter cirka 150 000 personer i Sverige och är därmed av stor samhällseko­nomisk betydelse. Men det är tyvärr fort­farande en dold bransch. Som marknadsledande tjänste­företag på området vill vi med Stora FM-priset bidra till en aktiv utveckling och vitalisering av branschen, säger Lars Nygaard, vd för ISS i Sverige.

För ytterligare information, kontakta:
Patrik Frank, pressansvarig på ISS, patrik.frank@se.issworld.com, 0734-36 68 08

ISS Facility Services är ett av Sveriges och Nordens största tjänsteföretag med 9 000 medarbetare i Sverige och 35 000 med­arbetare i Norden. Svensk omsättning är ca 4,6 miljarder SEK och kommer från ett flertal tjänsteområden som bland annat facility management, mat och dryck, kontorstjänster, fastighetstjänster och städtjänster. Integrated Facility Services, IFS, är ISS unika leveransmodell där flera tjänster samordnas och levereras med egen personal. ISS Facility Services AB ingår i ISS A/S som är noterat på Köpenhamnsbörsen. Koncernen har verksamhet i 77 länder och över 510 000 anställda i mer än 50 länder, vilket gör oss till världens fjärde största privata arbetsgivare. www.se.issworld.com

Taggar:

Snabbfakta

Årets upplaga av studenttävlingen Stora FM-priset blev en riktig skräll. Två KTH-studenter – Christian Sahlström och Christian Severin – fick ensamma hela pris­summan på 100 000 kronor för sitt tävlingsbidrag.
Twittra det här
Tävlingen Stora FM-priset är hela Facility Management-branschens pris. Det instiftades 2013 av ISS och delas ut en gång om året för att premiera de mest intelligenta och ny¬tänkande akademiska uppsatserna på området.
Twittra det här

Citat

Jonas Fagerström, juryns ordförande (beslutet att tilldela hela prissumman till endast ett vinnande team).
Facility Management-branschen sysselsätter cirka 150 000 personer i Sverige och är därmed av stor samhällsekonomisk betydelse. Men det är tyvärr fortfarande en dold bransch. Som marknadsledande tjänsteföretag på området vill vi med Stora FM-priset bidra till en aktiv utveckling och vitalisering av branschen
Lars Nygaard, vd för ISS i Sverige