Avancerad, lättanvänd mobilteknik ger effektivare städning och bättre arbetsmiljö

Report this content

TraffiCare blir nu först i Sverige med att styra och följa upp sina servicetjänster med avancerad, men ändå lättanvänd mobiltelefonteknik. Lösningen innebär att servicenivån på städ- och underhållsarbetet på bussterminaler, flygplatser och tågstationer höjs, samtidigt som personalens arbetsmiljö förbättras. Premiärvisningen sker på Persontrafikmässan 2008 i Göteborg (monter D04:12).

Lösningen, som kallas M Solution, beskrivs enklast som ”mobil datafångst” och består av en mobiltelefon som kan läsa av både streckkoder och den nya NFC-tekniken (Near Field Communication - kommunikation på nära håll).

TraffiCares servicepersonal får via mobiltelefonen all information de behöver om det arbete som ska utföras. Allteftersom arbetet fortskrider läser de med mobilen av streckkoder och NFC-koder på städobjekten och får också en omedelbar återkoppling och en överblick av utfört arbete.

Från mobiltelefonen överförs inläst data från medarbetarna till en gemensam databas. Där är sedan all statistik och alla rapporter tillgängliga via ett webbgränssnitt och kan tas ut för att t ex avläsa kvalitetstrender. Systemet är moduluppbyggt och kan enkelt anpassas till kundens unika behov för respektive uppdrag. TraffiCare ser framför sig en mängd områden där företaget nu kommer att kunna förbättra sin serviceleverans gentemot kund.

– Det som kan mätas kan också förbättras. Kan vi kontinuerligt förbättra oss, kommer vi också att få nöjdare kunder med i slutänden gladare resenärer. Städning har mycket med kundupplevelsen att göra och det är den upplevelsen som vi vill vårda, säger Bengt Arvidsson på TraffiCare, marknadschef på TraffiCare.

– Allt vad vi på TraffiCare gör handlar om att leverera kvalitet. Därför har vi valt att arbeta med mobil datafångst i vår dagliga verksamhet. Med det här systemet förser vi våra kunder med en effektiv resursstyrning. Samtidigt sparar vi pengar och ger våra anställda en bättre arbetsmiljö, genom att de får bättre kontroll över sin arbetsdag vilket minskar stressen, säger Bengt Arvidsson.