ISS övertar driften av Logistic Center Skaraborg

Report this content

Som ett led i ISS-koncernens satsning på ett nytt affärssegment, övertar företaget nu Falköpings kommuns drift av kombiterminalen för container- och trailerhantering. Avtalet innebär att ISS TraffiCare kommer att ansvara för lastning, lossning och till viss del även ansvara för lagerhanteringen av gods på terminalen.

Tanken är att på längre sikt kunna erbjuda en mängd tjänster som kommer att göra Logistic Center Skaraborg till en mycket attraktiv terminal och logistikpark för lossning, lastning, tredje parts logistik, lagring och vidareförädling av gods. Den nya terminalen vänder sig till såväl det lokala näringslivet i Skaraborg, såväl som till speditörer och operatörer i hela landet. – För kommunen har det varit viktigt att knyta en stor aktör med en bred internationell erfarenhet och kontaktnät som kan bistå oss med att utveckla kombiterminalen och logistikparken i Logistic Center Skaraborg, säger Falköpings kommunstyrelseordförande Ulf Eriksson. Under snart 2 års tid, har ISS arbetat med att utveckla och anpassa det nya affärskonceptet speciellt för Dryports och logistikparker. Logistic Center Skaraborg blir nu den första terminalen där detta koncept etableras fullt ut. – En ny Dryport med betydligt större kapacitet, som också är kopplad till en logistikpark, är under planering. Det kommer väsentligt att förbättra möjligheten att skapa konkurrenskraftiga tjänster till näringsliv och samhälle. Vilket vi också tror kan komma att generera en hel del arbetstillfällen, säger Ulf Eriksson. Tanken är att Logistic Center Skaraborg tillsammans med ISS skall arbeta med regional- och nationell marknadsföring av logistikparkens etablering för att på så sätt öka attraktionskraften för alla intressenter att utnyttja det nya logistikcentret. – Vi kommer bland annat att samarbeta med Göteborgs Hamn, för att skapa så attraktiva erbjudanden som möjligt till näringsliv och andra intressenter. Tittar vi framåt så ser vi stora möjligheter att expandera kraftigt under den närmaste 5-årsperioden. Idag förs diskussioner med ett flertal företag som har intresse av att etablera sig på terminalen, säger Bengt Arvidsson, marknadschef på ISS TraffiCare.