Statskontoret har räknat fel: Hem-PC reformen är minst 3,1 miljarder billigare.

Report this content

IT-Företagen har granskat Statskontorets rapport om Hem-PC. Ett grundläggande fel i rapporten är att alla momseffekter inte räknats med. Det innebär att Statskontoret redovisar en för hög ”kostnad”, över 3,1 miljarder sedan reformens start 1998. Man har dessutom inte räknat in de positiva ”mjuka” värden som skapats. Rapporten kan inte ensam ligga till grund för den fortsatta diskussionen om utveckling av Hem-PC reformen.

– Jag oroas över att Statskontorets siffror förekommer i den politiska debatten utan att de granskats eftersom momseffekterna inte är korrekta. Än mer orolig blir jag när det läggs till deras försumlighet att inte räkna in de positiva mjuka värden som reformen medfört, säger IT-Företagens VD Ylva Hambraeus Björling Det är Statskontorets rapport ”Lånedatorsystemet. Gratis för arbetsgivare – dyrt för stat och kommun” som IT-Företagen granskat. Rapporten som föreslår att skattefriheten ska tas bort, är resultatet av ett utredningsuppdrag från Finansdepartementet. Statskontoret vill att reformen avvecklas med hänvisning till att uteblivna skatte- och momsintäkter totalt uppgår till mellan 8 och 12 miljarder (1998-2004) beroende på antal sålda Hem-PC. IT-företagens granskning av dessa belopp visar att Statskontoret i sin utvärdering förbisett viktiga momseffekter. Statskontoret har endast räknat med en effekt, nämligen den uteblivna momsintäkt till staten som är en följd av att datorer levererade till kommunala arbetsgivare är momsbefriade. En annan och mycket mer omfattande momseffekt har man däremot förbisett. En privat arbetsgivare (och kommunala bolag) som förser en arbetstagare med en hemdator inom ramen för Hem-PC reformen får inte göra avdrag för momsen. Därför är den momspliktig och staten får med andra ord in 25 procent moms på hela beloppet för varje såld dator. Utan reformen skulle hushållen i stället ha använt detta konsumtionsutrymme, minus arbetsgivaravgifter och inkomstskatter, till varor, tjänster eller sparande, varav en stor del av konsumtionen är belagd med lägre momssatser. Sverige har som bekant även 6 procent (ex böcker, persontransporter och idrotter) och 12 procent (ex mat och hotell) som momssatser. Enligt IT-Företagens beräkningar har Hem-PC-reformen inneburit ca 5,4 miljarder kronor i inlevererad moms till staten genom de datorer som levererats via privata arbetsgivare. Det ska jämföras med Statskontorets bedömning att reformen inneburit 1,1-1,4 miljarder kronor i lägre momsintäkter för staten. – Statskontorets rapport bygger på många förenklade slutsatser och ett statiskt synsätt på IT-utvecklingen i Sverige. Våra beräkningar visar nu dessutom att Statskontoret redovisar en för hög ”kostnad” på minst 3,1 miljarder. I stället för en avveckling måste vi se en utveckling. Vi måste med andra ord stärka Sveriges internationella konkurrenskraft, ge andra grupper som t ex äldre, studenter och dem utan arbete, tillgång till ett nödvändigt verktyg samt fördjupa medborgarnas delaktighet genom genuin kunskap och tillgång till tjänster i 24-timmarsmyndigheterna, säger Ylva Hambraeus Björling. Sedan personaldatorreformen, eller Hem-PC som det heter i folkmun, trädde ikraft 1998 har omkring 1,7 miljoner personer skaffat sig en personaldator i hemmet. Det har varit en av de mest konkreta och påtagligt lyckade IT-satsningarna någonsin i Sverige. Den har starkt bidragit till att Sverige ligger i toppen av många internationella IT-rankningar och att vi är ett föredöme i Europa när det gäller IT-politik. – Statskontorets rapport kan inte ensam och utan remiss ligga till grund för beslut om Hem-PC reformens framtid, säger Ylva Hambraeus Björling. Kontakt: Ylva Hambraeus Björling Verkställande Direktör 08-762 70 51, 070 561 50 00 Stefan Holm Projektledare 08-762 70 58, 070-606 68 80 Robert Hultman Informationschef 08-762 70 60, 070-789 00 00