IT Provider och Oresa Ventures investerar i Medinsite

Report this content

IT Provider och Oresa Ventures investerar i Medinsite IT Provider och Oresa Ventures investerar 29 miljoner kronor i det svenska företaget Medinsite AB. Företaget förmedlar upphandling för sjukvårdsprodukter on-line inom hela Europa vilket kommer att leda till lägre kostnader för såväl leverantörer som kunder. Den europeiska marknaden för engångsprodukter och förbrukningsartiklar inom sjukvården värderas till 15 miljarder euro. Dessa produkter säljs främst genom upphandling som regleras av både EU-lagstiftning och nationella lagar. Medinsites upphandlingstjänst öppnar för handel över gränserna på ett sätt som tidigare inte varit möjligt. Exempelvis övervinns språkbarriärerna vilket leder till att köparna får tillgång till leverantörer från hela Europa. Det ökar konkurrensen och pressar därmed ned priserna. Medinsites on-line-tjänst kommer dessutom att spara kostnader för sjukhusens inköpare eftersom snabbheten ökar väsentligt. Medinsite underlättar dessutom upphandlingsprocessen för köpare och leverantörer inom sjukvården. Genom att kostnaderna sjunker ger det utrymme för ytterligare sänkta priser för kunderna. Medinsite inriktar sig initialt på den svenska och tyska marknaden, därefter ska företaget expandera ut i övriga Europa. - IT Provider har beslutat att investera i Medinsite eftersom företaget har en stark affärsidé och leds av entreprenörer med gedigen branschkunskap, säger Anders Lindqvist, senior partner i IT Provider. Medinsites upphandlingstjänst representerar nästa fas i utvecklingen av e-commerce applikationer inom B2B and B2G, "business to government". - Medinsites ledning inger stort förtroende eftersom de har lång erfarenhet från branschen, såväl operativt som strategiskt, säger Fredrik Rågmark, VD för Oresa Ventures. Att Arno Bohn, fd VD för GE Germany, har tackat ja till ett styrelseuppdrag visar att även han med sitt breda europeiska nätverk ser Medinsites potential. - Oresa och IT Provider är idealiska investeringspartners, säger Mats Dahlquist, VD för Medinsite. Deras erfarenhet och kunnande blir ovärderligt för vår europeiska expansion. För ytterligare information: Mats Dahlquist, VD Medinsite, mobil 070 667 30 13 matsd@medinsite.com Anders Lindqvist, Senior Advisor IT Provider, tel. 08-614 00 08, 070 540 41 83 anders.lindqvist@itprovider.com Fredrik Rågmark, VD Oresa Ventures, tel. +32 2 357 55 77, mobil +32 757 519 64 fredrik.ragmark@oriflame.be Oresa Ventures är ett riskkapitalbolag som varit börsnoterat på Stockholmsbörsen sedan 1997. Företagets huvudsakliga investeringsfokus är sjukvård och distribution. Företaget har idag investerat i ett tiotal onoterade bolag vars sammanlagda tillgångar uppgår till 75 miljoner USD. Oresa Ventures söker aktivt efter nya utvecklingsmöjligheter i den växande e-handeln inom sjukvårdsindustrin. För mer information se: http://www.oresaventures.com IT Provider är Nordens ledande riskkapitalbolag med mer än 40 portföljbolag och drygt 25 IPOs och industriella utförsäljningar. IT Provider har 20 partners och senior advisors med mycket bred erfarenhet inom IT-industrin och ett brett internationellt nätverk. Nuvarande investeringar rör främst trådlös- och bredbandskommunikation, software och nya media. För mer information se: http://www.itprovider.com Medinsite är ett svenskt företag som möjliggör europeisk on-line upphandling av produkter och förbrukningsartiklar inom sjukvården. Medinsite fokuserar på att förenkla den ohanterliga och tidsödande upphandlingsprocessen. Medinsites grundare är Mats Dahlquist, VD, fd Vice President för GE Marquette Medical Systems och VD för GE Marquette Europe, Middle East and Africa, och Stefan Winberg, fd VD för Spacelabs Medical Scandinavia. Styrelsen består förutom grundarna av representanter från Oresa Ventures och IT Provider samt Arno Bohn, fd VD för GE Germany. För mer information se: http://www.medinsite.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/08/24/20000824BIT00680/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/08/24/20000824BIT00680/bit0002.pdf