Vill du sitta med i IT-branschens Idol-jury?

Report this content

Lanseringen av IT Suppliers Sweden’s konsultverksamhet hade en planerad start hösten 2011. Men tackvare hög efterfrågan från köpare har Consulting Services lanserats som ett affärsområde sedan mars.

”Vår digitala tjänst, itsuppliers.se fungerar alldeles utmärkt. Dock så har vissa köpare via webben efterfrågat en mer hands-on approach i sin kommande investering. Det kan vara köpare som inte riktigt vet i vilken ände de ska börja i eller så kan marknaden vara så enormt bred att de inte internt kan hantera en gedigen benchmark. Genom våra konsultativa tjänster skräddarsyr vi skapandet av ett leverantörsunderlag. Vi använder oss av en väl genomarbetad researchmetodik där vi bl.a. hjälper till att förbereda det material som ska ut till marknaden. Vidare så hanterar vi kontakten och administrationen kring kvalificeringen av leverantörer till en shortlist. För att ytterligare effektivisera processen, så anordnar vi vid behov kvalificerade affärsmöten. Köparen träffar då ett antal leverantörer som de själva valt ut och får under mötena agera Idol-jury.” säger Gabriel Mutis, Marknadschef

Behovet av konsultativa tjänster som hjälper till i den här processen finns framförallt hos större organisationer där upphandlingar kräver flera resurser internt att genomföra. Ett av de mer tidskrävande momenten i en upphandling är att ta fram ett fullgott leverantörsunderlag. Då det är tidskrävande är det väldigt lätt att bli hemmablind och använda sig av samma leverantörer gång på gång. Tyvärr resulterar detta då ofta i att man går miste om nya infallsvinklar och nya innovativa lösningar.

Efter att vi gjort vår research av leverantörsmarknaden och presenterat en longlist har vi sett att köparna kvalificerar mer än 75% nya leverantörer som de inte haft någon tidigare relation eller kännedom om till sin shortlist.

”IT Suppliers Consulting Services blev en naturlig utveckling av vårt digitala koncept. Mottagandet från både köpare och säljare har varit mycket positivt. För köparen kan vi i många fall vidga vyerna genom att presentera leverantörer som de kanske inte hade på radarn samt frigöra tid och resurser internt. För säljaren förkortar vi drastiskt en säljcykel då vi presenterar en kvalificerad affärsmöjlighet samt möjligheten att skapa en relation med rätt beslutsfattare.  Det är en ”win-win situation””- Erik Johnsson, VD IT Suppliers Sweden AB

Presskontakt: Gabriel Mutis, Marknadschef

mail: gabriel.mutis@itsuppliers.se Mobil:0761-75 56 62

IT Suppliers Sweden AB driver webbtjänsten www.itsuppliers.se som initierar affärer mellan IT-köpare och IT-företag. Tjänsten lanserades i oktober 2010 och har idag över 300 IT-företag anslutna inom 16 olika områden. Affärsområdet Consulting Services lanserades i mars 2011 och tillhandahåller skräddarsydd leverantörsresearch inom IT.