Återköp av teckningsoptioner ITAB TO 2 (2010/2012)

Vid bolagsstämman i ITAB Shop Concept AB den 5 maj 2010 beslutades att införa ett incitamentsprogram till bolagets anställda genom emission av teckningsoptioner. 118 medarbetare deltog i incitamentsprogrammet och sammanlagt 467 250 teckningsoptioner tecknades till emissionskursen 4,32 kr per option, vilket tillförde bolaget ca 2 Mkr.  Varje teckningsoption ger innehavaren rätten att teckna en aktie av serie B i ITAB Shop Concept AB under perioden från och med den 1 november 2012 till och med den 30 november 2012 till kursen 92,50 kr per aktie.

Den 29 november 2012 beslutade styrelsen om ett återköpserbjudande där bolaget erbjöd optionsinnehavarna att återköpa teckningsoptionerna till pris som baserades på aktiens stängningskurs den 29 november 2012. Aktiens stängningskurs den 29 november var 93,50 kr och priset på optionen beräknades till 1,00 kr.

Detta återköpserbjudande accepterades av 32 personer med 117 200 teckningsoptioner vilket innebär att återköpsbeloppet blev ca 0,1 Mkr. Efter detta och de tidigare genomförda återköpserbjudandena kvarstår inga teckningsoptioner ITAB TO 2 (2010/2012).

Motivet till återköpserbjudandet är att underlätta för innehavare att realisera värdet i teckningsoptionerna.

Denna information lämnades för offentliggörande den 3 december 2012 kl. 17.00.

CEO, Ulf Rostedt
Mobil: 46 70 694 86 82

CFO Magnus Olsson
Mobil: 46 70 544 47 89

Telefon: 46 36 31 73 00

ITAB Shop Concept AB är noterat vid OMX Nordic Exchange och levererar kompletta butiksinredningar till dagligvaru- och fackhandeln. ITAB är marknadsledande inom kassadiskar till detaljhandeln i Europa, och en av Europas största leverantörer av butiksinredning. Verksamheten består av projektledning, design, utveckling, tillverkning och försäljning. I konceptsortimentet ingår butiksinredningar i främst trä och metall, samt butiksutrustning såsom kassadiskar, entrésystem och butiksbelysning. Koncernen har cirka 2 200 anställda, och omsatte 3 341 Mkr 2011.