Genombrottsorder för ITABs helautomatiska kassadisk EasyFlow

ITAB Shop Concept AB, Europas ledande tillverkare och leverantör av kassadiskar, har tecknat ett strategiskt viktigt avtal avseende pilotinstallation av den helautomatiska kassadisken EasyFlow. Teknologin och metoden är banbrytande, då kassadisken kan identifiera varan utan att använda dess streckkod. Systemet har bl.a. förmågan att identifiera olika äpplesorter.

”Ordern är en genombrottsorder av stor strategisk betydelse för ITAB ” säger Ulf Rostedt, VD för ITAB Shop Concept, vars förhoppningar på EasyFlow är stora. ”Den här installationen har banbrytande teknologi på marknaden och ger en indikation av hur framtidens kassadiskområde kommer att se ut i butik”. EasyFlow kommer att installeras i butik hos kund under våren 2012. Kunden är en dagligvarukedja i Beneluxområdet.

”Vi har idag ytterligare ett antal långt framskridna diskussioner om fler installationer med flertalet stora kedjor inom detaljhandeln i Europa”, säger Ulf Rostedt, VD.

EasyFlow identifierar varan med ett antal sensorer och klassificerare. Tekniken har ITAB utvecklat tillsammans med ledande universitet i Europa. EasyFlow lanserades för marknaden under 2011 och är en säker, snabb och kostnadseffektiv kassadisk som ger stora besparingar för detaljhandeln. Se presentationsfilm av EasyFlow, www.itab.se.

Tekniken bygger på en unik kombination av olika identifieringsmetoder och hela identifieringsprocessen av varan tar mindre än en sekund. EasyFlow är kompatibel med flertalet butiksdatasystem som används inom dagligvaruhandeln och har den unika funktionen att identifiera varor som frukt och grönt utan streckkod samt ange pris och vikt vid identifieringsprocessen. Metoden är patenterad.

VD, Ulf Rostedt
Telefon: +46 36 31 73 00

ITAB är marknadsledare i Europa på kassadiskar och levererar över 20 000 kassadiskar om året till detaljhandeln. ITAB Shop Concept AB som är noterat vid OMX Nordic Exchange, levererar kompletta butiksinredningar till dagligvaru- och fackhandeln. Verksamheten består av projektledning, design, utveckling, tillverkning och försäljning. I konceptsortimentet ingår butiksinredningar i främst trä och metall, butiksutrustning såsom kassadiskar, entrésystem och butiksbelysning. Koncernen, inklusive förvärvet av Nordic Light, har en årsomsättningstakt på drygt 3 500 Mkr. Koncernen har idag cirka 2 200 anställda.

Denna information lämnades för offentliggörande den 12 januari 2012 kl. 11.00. ITAB Shop Concepts certified advisor är Remium AB.