ITAB gör strategisk investering i Signatrix Retail AI-teknologi

ITAB-koncernen har gjort en strategisk investering i Signatrix GmbH, en teknologi- och Retail AI-startup. ITAB och Signatrix började samarbeta 2022 och har tillsammans skapat friktionsfria säker­hetslösningar som minskar stölder och svinn för detaljhandeln, särskilt vid utgångskassorna i butik. Detta partnerskap förstärks nu och ITAB avser att utveckla lösningar och dra full nytta av affärsmöj­ligheterna inom dagligvaruhandeln, gör-det-själv och andra segment inom detaljhandeln tillsammans med Signatrix. ITAB ser Retail AI som en integrerad del av sin egen teknikplattform.

ITAB är en marknadsledare inom stöldförebyggande lösningar och kommer att fortsätta att förbättra sitt erbjudande med nya innovationer tillsammans med Signatrix. Signatrix är en AI-startup baserad i Berlin som är fokuserat på att förändra detaljhandeln genom AI. Deras teknologi finns installerad i tusentals butiker över hela Europa, vilket hjälper detaljhandlare att förbättra säkerheten, öka försäljningen och optimera butikens effektivitet.

ITAB tar en minoritetspost i Signatrix, vilket säkerställer att koncernen fortsätter att ligga i framkant av den snabbväxande Retail AI-utvecklingen i butiksmiljön. Investeringen kommer att göra det möjligt för ITAB och Signatrix att fortsätta bygga på sina nuvarande AI-lösningar för att förebygga stölder och svinn samt att bredda användningen av tekniken till flera användningsområden över hela butiksmiljön i syfte att förbättra konsumentupplevelsen, minska driftskostnaderna för detaljhandeln samt öka effektiviteten hos medarbetare, i kombination med ITABs OnRed-plattform.

“ITAB är fast beslutna att hjälpa våra kunder att utforma attraktiva butiksupplevelser i syfte att öka försäljning och konvertering samt att leverera effektivare butiker som minskar driftskostnaderna. Vi vet att teknik spelar en avgörande roll i våra lösningar idag, men vi kommer att se en ännu större användning av teknik för konsumentupplevelserna och verksamhetsmodellerna i våra kunders fysiska butiker i framtiden. Med hjälp av innovativa AI-algoritmer hjälper Signatrix detaljhandlare att förstå och hålla reda på vad som händer i deras butiker i realtid. Denna teknologi gör det möjligt för oss på ITAB att utveckla och erbjuda verkligen unika och konkurrenskraftiga fördelar för våra kunder med hjälp av våra teknologilösningar i butiksmiljön”, säger Andréas Elgaard, VD & Koncernchef för ITAB-koncernen.

”Tillsammans med ITAB kommer vi att fortsätta att Rethink Retail i syfte att göra våra detaljhandels­kunder ännu mer framgångsrika. Vår vision är en intelligent detaljhandelsbutik där teknik förbättrar operativ effektivitet och kundupplevelsen”, säger Philipp Müller, Co-CEO och grundare av Signatrix.

Daniel Höpfner, Co-CEO på Signatrix tillägger: "Vi på Signatrix är mycket glada över att ta vårt partnerskap med ITAB till nästa nivå genom denna investering. Tillsammans med ITAB möter vi ett stort intresse bland stora europeiska dagligvaruhandlare och tack vare investeringen kommer vi att kunna utveckla vår Retail AI-plattform ytterligare och dra nytta av våra affärsmöjligheter till sin fulla potential.”

Jönköping den 30 maj 2024

ITAB Shop Concept AB (publ)

Denna information lämnades för offentliggörande den 30 maj 2024 kl. 10:00 CEST.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Andréas Elgaard, VD & Koncernchef

Mats Karlqvist, Head of Investor Relations

ITAB Shop Concept AB (publ), Box 9054, SE-550 09 Jönköping, Sweden
itab.com, itabgroup.com

På ITAB hjälper vi kunder att förverkliga sin konsumentupplevelse med kunskap, lösningar och ett ekosystem av partners. Tillsammans med kunderna skapar vi effektiva lösningar som bidrar till smidiga och inspirerande upplevelser. Erbjudandet inkluderar designrådgivning, kundanpassad butiksinredning, kassadiskar, kundflödeslösningar, professionella belysningssystem och digitalt interaktiva lösningar för den fysiska butiken. ITAB omsätter cirka 6,2 miljarder SEK per år och har cirka 2 500 anställda. ITABs aktie är noterad på Nasdaq Stockholm.