ITAB Shop Concept AB, delårsrapport januari-september 2011

Förvärv av butiksbelysningsföretaget Nordic Light

Intäkterna ökade med 15 % till 2 245,0 Mkr (1 959,4).

Rörelseresultatet ökade med 113 % till 103,6 Mkr (48,6).

Resultatet efter finansiella poster ökade med 214 % till 74,2 Mkr (23,6).

Resultat efter skatt ökade med 215 % till 57,9 Mkr (18,4).

Resultat per aktie ökade med 209 % till 3,96 kr (1,28).

ITAB förvärvar Nordic Light – ett av Skandinaviens ledande bolag inom butiksbelysning till detaljhandeln. Under 2010 omsatte bolaget 553 Mkr och hade ett rörelseresultat på 83 Mkr. Förvärvet bedöms ha en positiv effekt med 3 till 4 kr avseende vinst per aktie nästkommande 12 månader.

ITAB lanserar EasyFlow - världens första helautomatiska kassadisk som bygger på streck- kodslös identifiering.

CEO, Ulf Rostedt

Mobil: 46 70 694 86 82

CFO Magnus Olsson
Mobil: 46 70 544 47 89

Telefon: 46 36 31 73 00

ITAB är marknadsledare i Europa på kassadiskar och levererar över 20 000 kassadiskar om året till detaljhandeln. ITAB Shop Concept AB, som är noterat vid OMX Nordic Exchange, levererar kompletta butiksinredningar till dagligvaru- och fackhandeln. Verksamheten består av projektledning, design, utveckling, tillverkning och försäljning. I konceptsortimentet ingår butiksinredningar i främst trä och metall, butiksutrustning såsom kassadiskar, entrésystem och butiksbelysning. Koncernen har idag cirka 2 200 anställda och omsatte 2010 2 747 Mkr.