ITAB Shop Concept har träffat ett preliminärt avtal om förvärv av Sintek Holding AB i Sverige

ITAB Shop Concept, med säte i Jönköping och handelsplats på First North, har träffat ett preliminärt avtal om förvärv av svenska Sintek Holding AB.

Sintek är den ledande svenska leverantören av specialinredning till apotek. Företaget har lång och gedigen erfarenhet av produkt- och konceptutveckling till apoteksbranschen. Sintek har en årsomsättning om 50 Msek med god lönsamhet och planeras att samordnas med ITABs övriga verksamheter inom området. Genom förvärvet stärks ITABs marknadsposition på specialinredning till apoteksbranschen främst i Sverige.

Förvärvet väntas få en positiv effekt på resultat per aktie under 2007.

ITAB levererar kompletta butiksinredningar till dagligvaru- och fackhandeln. Verksamheten består av projektledning, design, utveckling, tillverkning och försäljning. I konceptsortimentet ingår butiksinredningar i främst trä och metall, butiksutrustning såsom kassadiskar och entrésystem samt egenutvecklade produkter. Omsättningstakten i ITAB Shop Concept är omkring 2,2 Miljarder kr/år. Koncernen har ca 1 300 anställda.

ITAB Shop Concepts certified adviser är Remium AB.