Delårsrapport januari - mars 2002

DELÅRSRAPPORT JANUARI TILL MARS 2002 * Omsättningen minskade med 13 % till 313 Mkr (358) * Resultatet exklusive jämförelsestörande poster uppgick till 0,5 Mkr (22,2) * Vinst per aktie efter beräknad full skatt uppgick till 1,15 kr (2,25) * Avyttring av den gamla anläggningen i Jönköping samt produktionsenheten i Sävsjö * Koncentration av verksamheter inom butiksinredning i Sverige medför extra kostnadsbelastningar Omsättning och resultat Koncernens nettoomsättning uppgick till 313 Mkr (358) och resultatet efter finansiella poster till 10,4 Mkr (23,0). I periodens resultat ingår jämförelsestörande poster med 9,9 Mkr (0,8). Årets belopp avser vinst i samband med avyttring av ITAB Fastigheter i Jönköping AB på 13,0 Mkr samt förlust vid avveckling av verksamheten i Sävsjö på -3,1 Mkr. Föregående års belopp avser återbäring av pensionsmedel från SPP. Första kvartalet har påverkats negativt av den omfattande samordningen av verksamheter. Aktiedata och nyckeltal Vinst per aktie efter beräknad full skatt uppgick till 1,15 kr (2,25) och eget kapital per aktie till 48,80 kr (42,95). Soliditeten var vid periodens slut 32 % (31). Viktiga händelser I samband med koncentration av verksamheter till och ianspråktagande av den nybyggda fastigheten i Jönköping, har ITAB Fastigheter i Jönköping avyttrats. Bolaget äger den förra produktionsanläggningen i Jönköping. ITAB Inredning Nässjö har flyttat sin verksamhet till nya produktionslokaler. Företaget bedriver tillverkning och marknadsföring av butiksinredning och kommer att ytterligare koncentreras mot detta marknadssegment. Som ett led i denna fokusering har bolagets verksamhet i Sävsjö avyttrats. Enheten sysselsätter 15 personer och är främst en legoproducent av träprodukter. Affärsområde Butiksutrustning Affärsområdet tillverkar kassadiskar, entrésystem och kompletta butiksinredningar för i första hand dagligvaruhandeln. Gruppen tillhandahåller även skyltställ, märksystem, vågar och packmaskiner för butiker. Nya produktionslokaler och nyinvesterad produktionsutrustning har tagits i bruk i såväl Jönköping som Nässjö. Flyttkostnader, dubbla hyreskostnader och igångkörningskostnader har belastat resultatet i betydande utsträckning. Omsättningsminskningen jämfört med samma period föregående år kan hänföras till marknaderna i Sverige och Norge. Däremot har försäljningen i Finland en god utveckling. Utsikterna för andra kvartalet är betydligt ljusare och koordinationen i Sverige kommer att medföra positiva effekter. Omsättningen uppgick till 196 Mkr (219) och rörelseresultatet, exklusive jämförelsestörande poster, till -0,2 Mkr (14,6). Affärsområde Elektronik Affärsområdet bedriver utveckling och kontraktstillverkning av elektronik. Dessutom tillverkas egna produkter såsom trafiksignaler med lysdioder, mobilt ljus och neonrör. Omsättningen avseende egna produkter har varit i nivå med föregående års medan resultatet, som belastats med flyttkostnader i Jönköping, har försämrats. Elektronikverksamheten i Nyköping och Skänninge påverkas av den svaga konjunkturen och svarar för hela omsättningsminskningen på 13 Mkr. Resultatet för dessa enheter är otillfredsställande och kostnadsbesparande åtgärder genomförs. Fortsatta svårigheter inom elektronikproduktion förväntas, medan det finns goda förutsättningar för ökad försäljning av egna produkter. Omsättningen uppgick till 29 Mkr (42) och rörelseresultatet, exklusive jämförelsestörande poster, till 0,4 Mkr (5,4). Affärsområde Plast Affärsområdet består av två delar, formsprutning och övrig plastbearbetning, som tillsammans representerar ett brett kompetensområde vad gäller såväl material som produktionsmetoder. Verksamheten inom formsprutning har trots påverkan av en svag konjunktur bibehållit omsättnings- och resultatnivån i jämförbara enheter. Inom gruppen övrig plastbearbetning är det främst Resinit som har haft ett svagt första kvartal, medan övriga bolag ligger i nivå med föregående år. Tendensen för plastgruppen som helhet är positiv, eftersom orderingången ökat under senare delen av perioden. Omsättningen uppgick till 90 Mkr (99) och rörelseresultatet, exklusive jämförelsestörande poster, till 6,0 Mkr (9,4). Investeringar Koncernens nettoinvesteringar i anläggningstillgångar uppgick till 37 Mkr (29), varav -17 är hänförliga till företagsaffärer, 22 Mkr till fastigheter och 32 Mkr till maskiner och inventarier. Likviditet Koncernens likvida medel inklusive beviljade men ej utnyttjade krediter uppgick på balansdagen till 199 Mkr (108). Nästa rapportdatum Delårsrapport för tiden januari till och med juni 2002 kommer att avlämnas torsdagen den 8 augusti 2002. Jönköping den 2 maj 2002 Styrelsen ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/02/20020502BIT00970/wkr0001.doc Hela rapporten http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/02/20020502BIT00970/wkr0002.pdf Hela rapporten