Delårsrapport januari till juni 2000

DELÅRSRAPPORT januari TILL JUNI 2000 * Omsättningen uppgick till 640 Mkr (564), vilket motsvarar en ökning med 13% * Resultatet exklusive jämförelsestörande poster ökade med 37% till 41,3 Mkr (30,3) * Vinst per aktie efter full skatt exklusive jämförelsestörande poster uppgick till 4,20 kr (3,05) * Återbäring från SPP har intäktsförts med 18,9 Mkr såsom jämförelsestörande post Omsättning och resultat Koncernens nettoomsättning uppgick till 640 Mkr (564) och resultatet efter finansiella poster till 60,2 Mkr (30,3). I resultatet ingår såsom jämförelsestörande post återbäring av pensionsmedel från SPP, nuvärde-beräknad till 18,9 Mkr.Vinsten per aktie uppgick för perioden till 6,10 kr (3,05). Soliditeten var vid periodens slut 31% (25). Allmänt Andra kvartalet har för koncernen som helhet inneburit fortsatt omsättningstillväxt med resultatökning som följd. Första halvårets lönsamhetsförbättring kan främst tillskrivas genomförda åtgärder såsom rationaliseringar och effektiviseringar. Affärsområde Elektronik Orderingången har under perioden varit god och trenden är fortsatt positiv. Samtliga bolag i gruppen har en resultatförbättring jämfört med föregående år. Gruppens omsättning uppgick för perioden till 55 Mkr (45) och rörelseresultatet exklusive medel från SPP till 4,5 Mkr (4,0). Affärsområde Butiksutrustning Affärsområdet har totalt sett haft en fortsatt god utveckling under andra kvartalet. Antonson Gruppen har haft en volymminskning jämfört med föregående år. Kostnadsanpassningar medför dock att resultatet ej nämnvärt försämrats. Positivt är att orderingången ökat under senare delen av perioden. För ITAB Inredning har perioden varit god vad avser såväl omsättning som resultat. Orderingången är fortsatt bra, dock till pressade marginaler. Gruppen beräknas bibehålla sitt goda resultat tack vare genomförda och pågående effektiviseringar. Legra har trots en bra start haft en sämre utveckling än föregående år. Detta kan främst tillskrivas ökade stålpriser och den norska strejken i maj. Affärsområdets omsättning uppgick till 386 Mkr (346) och rörelseresultatet exklusive medel från SPP till 35,0 Mkr (23,2). Affärsområde Plast Gruppens resultat har förbättrats under andra kvartalet. Åtgärder som vidtagits för att vända utvecklingen i bolag med svag lönsamhet börjar ge resultat. Omsättningen uppgick för perioden till 200 Mkr (175) och rörelseresultatet exklusive medel från SPP till 17,1 Mkr (18,6). Investeringar och likviditet Koncernens nettoinvesteringar i anläggningstillgångar uppgick under perioden till 24 Mkr (44), varav 1 Mkr är hänförliga till företagsaffärer, 4 Mkr till fastigheter och 19 Mkr till maskiner och inventarier. Koncernens likvida medel inklusive beviljade men ej utnyttjade krediter uppgick på balansdagen till 196 Mkr (99). Nästa rapportdatum Delårsrapport för tiden januari till september 2000 kommer att avlämnas den 26 oktober 2000. Jönköping den 10 augusti 2000 Thord Johansson verkställande direktör ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/08/10/20000810BIT00800/bit0001.doc Hela rapporten http://www.bit.se/bitonline/2000/08/10/20000810BIT00800/bit0002.pdf Hela rapporten