Delårsrapport januari till mars 2001

DELÅRSRAPPORT JANUARI TILL MARS 2001 ·Omsättningen ökade med 10% till 358 Mkr (324) ·Resultatet exklusive jämförelsestörande poster uppgick till 22,2 Mkr (21,3) ·Vinst per aktie efter beräknad full skatt uppgick till 2,25 kr(2,05) ·Avtal med Systembolaget - ordervärde 150 Mkr ·Kapacitetsneddragning inom legoformsprutning Omsättning och resultat Koncernens nettoomsättning uppgick till 358 Mkr (324) och resultatet efter finansiella poster till 23,0 Mkr (21,3). I periodens resultat ingår jämförelsestörande poster med 0,8 Mkr (0). Aktiedata och nyckeltal Vinst per aktie efter beräknad full skatt uppgick till 2,25 kr (2,05) och justerat eget kapital per aktie till 42,95 kr (34,40). Soliditeten var vid periodens slut 31% (29). Viktiga händelser ITAB Inredning tecknade i mars avtal om leveranser av butiksinredning till Systembolaget. Systembolaget planerar att under en treårsperiod omprofilera ca 350 butiker till självbetjäningsbutiker och har valt ITAB Inredning samt ytterligare en leverantör som samarbetspartners. Avtalet innebär leverans och installation av ett helt nytt koncept för självbetjäningsbutiker utvecklat av Systembolaget. Ordervärdet beräknas till ca 150 Mkr för ITABs del och kommer att bidra positivt till ITABs produktionsenheter i framför allt Jönköping och Nässjö. ITABs formsprutningsföretag har haft en negativ utveckling till följd av sviktande volymer och en allt hårdare prispress. Den svaga utvecklingen inom telekombranschen har dessutom medfört betydande överkapacitet inom legoformprutning i Sverige. Med anledning av detta har ITAB beslutat att avveckla verksamheten i Bladhs Plast Nynäshamn. Enheten har huvudsakligen inriktning mot telekombranschen. Omsättningen har under de senaste åren minskat från drygt 90 Mkr till beräknade ca 30 Mkr. De senaste två åren och inledningen på 2001 har medfört betydande förluster. ITABs bedömning är att läget inte kommer att förbättras under den närmaste tiden. Nedläggningen berör ca 30 anställda och kommer att genomföras under andra kvartalet. ITAB har i föregående års bokslut reserverat 4 Mkr för denna kapacitetsneddragning Affärsområde Butiksutrustning Affärsområdet tillverkar kassadiskar, entrésystem och kompletta butiksinredningar för i första hand dagligvaruhandeln. Gruppen tillhandahåller även skyltställ, märksystem, vågar och packmaskiner för butiker. Jämfört med samma period föregående år redovisar Butiksutrustning ett försämrat resultat. Det är främst verksamheten i Finland som haft en svagare inledning på året. Dessutom har den nyförvärvade verksamheten i Holland initialt medfört förluster. Omsättningsökningen mot föregående år kan härledas till den holländska verksamheten. Glädjande nog är orderingången i slutet av perioden god, inte minst tack vare avtalet med Systembolaget. Omsättningen uppgick till 219 Mkr (198) och rörelseresultatet, exklusive jämförelsestörande poster, till 14,6 Mkr (19,5). Affärsområde Elektronik Affärsområdet bedriver utveckling och kontraktstillverkning av elektronik. Dessutom tillverkas egna produkter såsom trafiksignaler med lysdioder, mobilt ljus och neonrör. Första kvartalet innebar resultatförbättring, främst genom att samarbetet mellan det nyförvärvade Telmia Konsult & Industri och elektronikverksamheten i Nyköping har utvecklats på ett positivt sätt. Ökningen av omsättningen kan tillskrivas förvärvet av Telmia. Föregående års uppgradering av maskinparken och utbyggnad av lokalerna i Skänninge har medfört ett förbättrat produktionsflöde och ökad automatisering, vilket ger positiva effekter framgent. Omsättningen uppgick till 42 Mkr (29) och rörelseresultatet, exklusive jämförelsestörande poster, till 5,4 Mkr (2,7). Affärsområde Plast Affärsområdet består av två delar, formsprutning och övrig plastbearbetning, som tillsammans representerar ett brett kompetensområde vad gäller såväl material som produktionsmetoder. Rörelseresultatet har förbättrats trots att verksamheten i Nynäshamn medfört förluster. I och med avvecklingen av densamma minskar den interna överkapaciteten, vilket ger ett ökat resursutnyttjande i de övriga formsprutningsenheterna. Dessutom har föregående års kostnadsbesparande åtgärder medfört positiva effekter under första kvartalet. Det är dock främst bolagen inom övrig plastbearbetning, såsom Ackurat och Resinit, som bidragit till resultatförbättringen inom affärsområdet. Omsättningen uppgick till 99 Mkr (99) och rörelseresultatet, exklusive jämförelsestörande poster, till 9,4 Mkr (5,9). Investeringar Koncernens nettoinvesteringar i anläggningstillgångar uppgick till 29 Mkr (14), varav 15 Mkr är hänförliga till fastigheter och 14 Mkr till maskiner och inventarier samt immateriella anläggningstillgångar. Likviditet Koncernens likvida medel inklusive beviljade men ej utnyttjade krediter uppgick på balansdagen till 108 Mkr (88). Nästa rapportdatum Delårsrapport för tiden januari till juni 2001 kommer att avlämnas torsdagen den 9 augusti 2001. Jönköping den 2 maj 2001 Thord Johansson Verkställande direktör ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/05/02/20010502BIT00890/bit0001.doc Hela rapporten http://www.bit.se/bitonline/2001/05/02/20010502BIT00890/bit0001.pdf Hela rapporten