Posten till sommaradressen med semesteradressändring

Också om du sommarjobbar på främmande ort eller sommarstugan ligger längst ut på en udde, delar Posten ut dina viktiga brev, tidningar och paket även till sommaradressen. När du beställer eftersändning av posten förblir postlådan på den ordinarie adressen tom och lockar alltså inte objudna gäster medan du är bortrest. Merparten av finländarna har semester mellan mitten av juni och mitten av juli. Under den här tiden fördubblas också antalet adressändringar jämfört med normalt. Det lönar sig att lämna in sin anmälan om tidsbestämd adressändring i tid, minst en vecka innan semestern börjar. Då får man posten till rätt adress från och med önskat datum. Enklast gör du adressändringen per telefon, på svenska till numret 0203 457 457 och på finska till numret 0203 456 456. Du kan göra och betala adressändringen också via internet, på adressen www.flyttningsanmalan.fi. Logga in med dina nätkoder. Du kan också skriva ut blanketten för semesteradressändringen på internet och fylla i den för hand eller besöka ett postkontor och fylla i blanketten där. Den ifyllda blanketten lämnas på ett postkontor eller hos magistraten. En flyttanmälan gjord över internet eller via telefontjänsten är nu 1,50 euro förmånligare än en anmälan gjord på blankett. En anmälan lämnad över internet eller per telefon träder i kraft upp till två dagar tidigare än en anmälan gjord på blankett. Detta lönar det sig att beakta särskilt när det gäller flyttanmälan för semestern. En privat semesterfirare kan välja mellan tidsbestämd adressändring och avbrott i postutdelningen under semestern. Om du väljer tidsbestämd adressändring, eftersänds din post till semesteradressen. När det gäller eftersändning av dagstidningar, bör kunden själv avtala med kundtjänsten för respektive tidning. Vid tjänsten avbrott i postutdelningen förvaras kundens post på det egna utdelningskontoret under hela semestern. En tidsbestämd adressändring som görs per telefon och över internet kostar 11,30 euro för de två första månaderna. Extra månader kostar 3,70 euro per påbörjad månad. Den kortaste perioden för tjänsten är sju dygn. Vid tidsbestämd adressändring delas brev, tidskrifter och paket ut i kundens postlåda i glesbygd då postlådan finns i samma lådgrupp som de permanent boendes lådor. Utdelningen närmare är en tilläggstjänst, som Postens telefontjänst lämnar information om på numret 0200 27100. Tjänsten avbrott i postutdelningen är avgiftsfri 14 dygn. För en längre tid, upp till två månader, kostar tjänsten 11,30 euro när den beställs per telefon och över internet. Semesterposten kan avhämtas på det egna postkontoret senast två vardagar efter att tjänsten har upphört att gälla. Avbrott i postutdelningen måste beställas för minst sju dygn. I slutet av april skickade Posten en färdigt ifylld blankett till de kunder som i fjol somras beställde antingen avbrott i postutdelningen eller tidsbestämd adressändring. Genom att komplettera uppgifterna och posta den i förväg ifyllda blanketten eller fylla i blanketten på webbadressen www.flyttningsanmalan.fi eller ringa till telefontjänsten, kan kunden behändigt beställa tjänsten också den här sommaren. I fjol somras beställde drygt 70 000 hushåll eftersändning av posten till sommaradressen eller begärde avbrott i utdelningen. Årligen gör sammanlagt över 800 000 hushåll och ca 25 000 företag adressändring. Företag kan göra och betala adressändringar endast på ett postkontor. Avgiften för tidsbestämd adressändring och för avbrott i postutdelningen för företag är 16,20 euro för de två första månaderna. Postens telefontjänst lämnar ytterligare information om adressändringstjänsterna på telefonnumren 0200 27100 (betjäning på svenska) och 0200 71000 (betjäning på finska) (lna/msa). Telefontjänsten betjänar måndag–fredag klockan 8–20 och lördagar klockan 9–14. TILLÄGGSUPPGIFTER: Produktchef Pauli Mannikainen, tfn 020 451 4681 Minneslista när man meddelar semesteradress Gör semesteradressändringen i god tid, minst en vecka på förhand. Adressändringen gör du behändigast via flyttelefonen på numret 0203 457 457 (betjäning på svenska) eller 0203 456 456 (betjäning på finska). Du kan även göra och betala adressändringen på webbadressen www.flyttningsanmalan.fi (svenska) eller www.muuttoilmoitus.fi (finska). Logga in med dina nätkoder. 1. Lämna in din anmälan en vecka före semestern När du anmäler adressändringen i tid, senast en vecka före semestern, försäkrar du dig om att adressändringen gäller från första semesterdagen. 2. Separat anmälan till dagstidningarnas kundtjänst Dagstidningarna uppehåller sina egna kundregister. För dagstidningens del skall man alltså meddela semesteradressen direkt till tidningens egen kundtjänst. 3. Posten till semesteradressen för 11,30 euro Eftersändning av posten till en semesteradress i Finland kostar 11,30 euro för de två första månaderna. Extra månader kostar 3,70 euro/påbörjad månad. Inom ramen för tjänsten delas posten ut i glesbygden i en postlåda som finns i samma lådgrupp som de permanent boendes lådor. Den kortaste perioden för en tidsbestämd adressändring är 7 dygn. 4. Utdelning till en postlåda i det egna vägskälet mot tilläggsavgift Man kan också placera sin postlåda skilt från de permanent boendes lådgrupp, t.ex. i det egna vägskälet. Tjänsten är avgiftsbelagd och Postens telefontjänst ger ytterligare information om den på numret 0200 27100. 5. Kom ihåg att sätta ut namnet på postlådan Skriv tydligt namnet på din postlåda också på semesterorten. Det underlättar postutdelarens arbete och säkrar en smidig postgång. 6. Avbrott i postutdelningen Om du är bortrest under din semester, beställ ett avbrott i postutdelningen. Din post delas då inte ut utan förvaras tryggt på postkontoret tills du återvänder. Ett avbrott i postutdelningen är avgiftsfritt under de två första veckorna. En längre period, upp till två månader kostar 11,30 euro. Den kortaste perioden för tjänsten avbrott i postutdelningen är 7 dygn. Särskilt när det gäller flyttanmälan för semestern lönar det sig att beakta att en anmälan gjord över internet, per telefon eller utifrån Postens semestererbjudande nu är 1,50 euro förmånligare och träder i kraft upp till två dagar tidigare än en anmälan lämnad på blankett. Ytterligare information om alla adressändringstjänster och råd för placering av postlådan får du av Postens telefontjänst på numren 0200 27100 (svenska) och 0200 7100 (finska) (lna/msa) måndag–fredag klockan 8–20 och lördagar klockan 9–14 samt via Internet på adressen www.posti.fi.