Postens nya, blå brevlådor öppnas för julhälsningar den 1 december

De nya, blå brevlådorna som har monterats upp på de postningsställen som används flitigast av kunderna öppnas för inrikes julhälsningar den 1 december. I de blå brevlådorna kan kunderna lämna de förmånligare inrikes julhälsningarna på 55 cent och de röda postningskuverten för julhälsningar till och med den 15 december.

1. klass inrikes julhälsningar kan lämnas i lådan till och med den 21 december. På de övriga postningsställena finns endast en gul brevlåda där kunderna kan lämna såväl julhälsningar som annan post. Alla försändelser kan också på normalt sätt lämnas in i Postens butiker och försäljningsställen.

Julen är den livligaste kortsäsongen på året, och finländarna skickar cirka 50 miljoner julhälsningar varje år. De blå brevlådorna som har monterats upp vid sidan av de gula underlättar julruschen och effektiviserar hanteringen av julposten. Kunderna har tillgång till fler brevlådor än tidigare, och julposten kan hanteras på ett mer flexibelt sätt i separata partier på sorteringscentralerna.

Information om den närmaste brevlådan på Internet

Den nya brevlådesöktjänsten på Postens webbplats underlättar sändningen av post. Med hjälp av söktjänsten kan man enkelt få information om var den närmaste brevlådan är placerad och när den töms. Tjänsten öppnas i månadsskiftet november-december på webbplatsen www.posti.fi.

Efter julen stängs de blå brevlådorna tillfälligt

De blå brevlådorna används för att underlätta julruschen till och med den 21 december, varefter de stängs. Lådorna öppnas på nytt i början av februari, då nya alternativ för sändning av brev lanseras.

Mer information:

Postens kundtjänst, kundtjanst@posti.fi eller tfn 0200 27100 (lna/msa, må-fr kl. 8-20, lö 9-14) och Internet www.posti.fi/julen.

Itellas MediaDesk ger medierna service på nummer 020 452 3366 vardagar kl. 8.30-16.30.

Bilder på Itellas brevlådor: www.itella.fi/medier > Bildtjänst och logotyper (Image Gallery / Itella Mail Communications)

Itellakoncernen betjänar konsumenter i Finland under varumärket Posten. Posten erbjuder pålitliga tjänster för kontakter, transaktioner och personlig kommunikation. Postutdelningen utförs fem dagar i veckan och når alla som bor i Finland – hela 5,3 miljoner konsumenter och 250 000 företag och organisationer. Dessutom sköter Posten största delen av tidigutdelningen av tidningar i Finland. Posten har cirka 1 100 butiker och försäljningsställen, som erbjuder konsumenter och sm-företag personlig service. Posten betjänar konsumenterna också per telefon och på webbadressen www.posti.fi.