• Itella Posti Oy/

Spännande grönsaker, bemärkta kvinnor, påsk och lantlig romantik på de finländska frimärkena i mars – kuststaden Kotka som miniatyrark

Vårens frimärken bjuder på lite pyssel, berömda finländska kvinnor, påskstämning, lantlig romantik och marintema. Årets andra frimärksutgåva ges ut den 8 mars, och miniatyrarket Marina Norden ges ut separat den 24 mars.

Ge gurkan öron I mars utkommer ett frimärkshäfte som bjuder på lite pyssel. I frimärkshäftet Lustiga grönsaker kan man till exempel förse tomaten med mustasch, broccolin med hatt eller gurkan med öron. Man kan styra ut grönsaksfrimärkena som har designats av Nina Rintala med detaljer ur satsen som finns i häftet. Frimärken med bemärkta finländska kvinnor I mars utkommer ett häfte med bemärkta finländska kvinnor som tema. Sex kvinnor hedras för sitt framstående arbete med varsitt frimärke. Vilka kvinnorna på frimärkena är offentliggörs först när frimärkena ges ut den 8 mars, som också är den internationella kvinnodagen. Ringar och harar till påsk För påskhälsningarna erbjuds två mycket olika frimärken. Modernisten Kirsti Doukas bygger vidare på serien Min påsk, som började för ett par år sedan, med ett frimärke med motivet av unika ringar vars form är inspirerad av påskägg. Kalevala Korus huvuddesigner Kirsti Doukas har designat ringarna speciellt för frimärket. Det andra frimärket med påskmotiv, Påsktvillingar, är utformat av Osmo "Omppu" Omenamäki, som är känd för sina vykort. Lantlig sommaridyll Ett frimärkshäfte som formligen dryper av lantlig romantik utkommer med stora smultron, en bonde som kör traktor och ett dragspel vid dansbanan som motiv. Emil Bertell har designat detta somriga frimärkshäfte med fem frimärken. Kotka hamn på miniatyrark Ett miniatyrark i serien Marina Norden utkommer separat den 24 mars. På de två frimärkena utformade av Klaus Welp avbildas maritimcentret Vellamo, träbåtscentret och museifartyget Tarmo, alla i Kotka hamn. Miniatyrarkets förstadag firas i Kotka, vid maritimcentret Vellamo. Frimärksklockan och flaskposten som utkommer vid samma tidpunkt har samma motiv som det ena frimärket på arket. Var kan frimärkena köpas? Du kan köpa finländska frimärken i webbutiken på adressen www.posti.fi/goshopping eller genom att ta kontakt via e-post stamps@posti.fi, telefon +358 20 451 83 33 eller fax +358 20 451 55 80 Alla finländska frimärken som utkommer år 2010 presenteras på Postens webbplats http://www.posti.fi/svenska/aktuellt/2009/20091013_frimarkena.html. Ytterligare pressinformation: Frimärken: Frimärkscentralen, affärsverksamhetsdirektör Markku Penttinen, tfn +358 20 451 5519, fornamn.efternamn@posti.fi Tekniska data: produktchef Petri Pohjolainen, tfn +358 20 451 5572, fornamn.efternamn@posti.fi och produktchef Tommi Kantola, tfn +358 20 451 5531, fornamn.efternamn@posti.fi Kontaktperson inom Itellas Kommunikation: kommunikationschef Mika Heijari, tfn +358 20 451 3045, fornamn.efternamn@itella.com I Itellas bildbank finns bilder för massmedia. Bildmaterial finns under Media (Bildtjänst och logotyper) på koncernens webbplats: http://www.itella.fi/medier -> Till bildbanken -> Stamps