Iterio stärker kompetensen inom geoteknik med fältgeo- och mätteknik

Report this content

Iterio, konsulter inom samhällsplanering och byggande, stärker sitt kompetensområde geoteknik genom en satsning på fältgeo- och mätteknik som ett nytt affärsområde. Som ny chef för området har Tobias Larsson rekryterats, som närmast kommer ifrån en roll som mätningsingenjör och gruppledare på Ramböll. Det nya affärsområdet innebär att Iterio kan erbjuda de flesta förekommande geo- och mättekniska undersökningarna, beräkningar, riskanalyser och utvärderingar till färdiga projekterings- och bygghandlingar.

Fältgeo- och mätningsteknik verkar främst i Mälardalen med fokus på Stockholmsregionen Satsningen innebär att Iterio kan leverera helheten – från fältarbete till färdiga handlingar till både egna och externa projekt åt entreprenadföretag, myndigheter, trafikverket, kommuner och andra konsultbolag som inte har en egen mätfunktion.

- Geoteknik har fått en allt större betydelse i byggprocessen, säger Jonas Jonsson, vd på Iterio. Oavsett vad som ska byggas eller var det sker, ställs stora krav på bland annat byggbarhet, hållbarhet och minimal omgivningspåverkan. Vi köpte tidigare in fältarbetet i samband med projekt, men ett av huvudsyftena med att starta det nya affärsområdet var att kunna skapa hög kvalitet genom hela processen – från fältarbetet till färdiga handlingar.

Utöver Tobias Larsson består affärsområdet av Tony Eriksson med över trettio års erfarenhet från branschen, senast från Ramböll. Till gruppen har också rekryterats Tim Envall och Daniel Lifvendahl.

- I takt med att projekten blivit fler behöver vi ha kompetensen från fältarbete till färdiga handlingar ”i huset”. Nu har vi kapacitet att täcka både egna projekt och erbjuda detta som en ny tjänst till externa kunder, avslutar Jonas Jonsson.

Inom geoteknik är Iterio idag involverade i många av de större infrastrukturprojekten i Stockholmsområdet, som Tvärbanan Kistagrenen och Tvärförbindelse Södertörn. I dessa projekt levererar Iterio kompletta analyser och beslutsunderlag kring markförhållanden, grundvatten, schakter, uppfyllnader, topografi samt omgivande byggnadsverk och verksamheter.

Jonas Jonsson | vd | 070-979 92 01| jonas.jonsson@iterio.se
Tobias Larsson | Chef Fältgeo- och mätteknik | 070-979 92 40 | tobias.larsson@iterio.se

Om Iterio AB

Iterio är konsulter inom samhällsplanering och -byggande. Tjänsterna omfattar projekt-, projekterings- och byggledning, digital projekthantering, miljö, geoteknik och trafik med lång och gedigen erfarenhet som sträcker sig från tidiga skeden till genomförande och överlämning till förvaltning. Bland kunderna återfinns Trafikverket, Stockholms Stad, Göteborgs stad, Mölndals stad, kommuner, fastighetsbolag, entreprenörer och arkitekter. Iterio grundades 2011 och har i dag över 100 anställda med kontor i Stockholm, Göteborg och Malmö. Iterio är en del av den norska koncernen Multikonsult ASA.

Citat

Geoteknik har fått en allt större betydelse i byggprocessen. Oavsett vad som ska byggas eller var det sker, ställs stora krav på bland annat byggbarhet, hållbarhet och minimal omgivningspåverkan. Vi köpte tidigare in fältarbetet i samband med projekt, men ett av huvudsyftena med att starta det nya affärsområdet var att kunna skapa hög kvalitet genom hela processen – från fältarbetet till färdiga handlingar.
Jonas Jonsson, vd på Iterio