• ITH/

Forsknings– och utvecklingsbolaget ITH, Immune Therapy Holdings, har fått 5 MSEK från VINNOVA

Report this content

​ITH, Immune Therapy Holdings, har fått forskningsanslag på totalt 5 MSEK fördelat på 4 år från VINNOVAs program ”Innovationer för framtidens hälsa” för utveckling av ny diagnostik och behandling av kronisk inflammatorisk tarmsjukdom. Totalt stöder VINNOVA tretton svenska företag som utvecklar nya sätt att behandla och förebygga sjukdomar inom ramen för detta program.

”Vi kommer att använda medlen från VINNOVA till att fortsätta utvecklingen av ITHs diagnosverktyg och behandlingsmetod för inflammatorisk tarmsjukdom i samarbete med gastroenterolog-mottagningen på Södersjukhuset i Stockholm.  ITH strävar efter att omvandla immunologisk kunskap till redskap inom vården och tillskottet av kapital från VINNOVA ger oss möjligheten att utöka vår forskning” säger Hans Glise VD ITH.

ITHs verksamhet
Pågående forskning i företaget syftar till att diagnostisera, stadieindela och övervaka inflammatorisk tarmsjukdom, Inflammatory Bowel Disease (IBD), på ett mer standardiserat sätt för att kunna ge patienten en individanpassad behandling och uppföljning. Genom att karaktärisera patientens immunförsvarsceller, både från blod och tarm, kan man få en bättre uppfattning om patientens sjukdomsstatus och skräddarsy behandlingen.

Inflammatorisk tarmsjukdom
Inflammatorisk tarmsjukdom drabbar 1 procent av Sveriges befolkning och totalt 4 miljoner personer i Europa och USA. Sjukdomen uppträder i tidig vuxenålder och innebär en kronisk inflammation i magtarmkanalens slemhinna med smärta och svåra besvär.

”En kronisk sjukdom medför livslång behandling, långa tider av sjukskrivningar och betydande samhällskostnader. Därför är det mycket angeläget att forska fram bättre diagnostik och mer effektiva behandlingar inom inflammatorisk tarmsjukdom”, säger forskaren, och av en av ITHs grundare, docent Ola Winqvist.

ITHs ägare och kompetens
ITH är ett forsknings- och utvecklingsbolag i bio- och medicinteknikbranschen med bas inom immunologi. Delägare i bolaget är framstående forskare och företagsledare, samt ALMAC Group Ltd, ett bolag med bas på Nordirland som bistår läkemedelsföretag med tillverkning och validering av läkemedelskomponenter. ITHs medarbetare är forskare och projektledare som har samarbeten med ledande aktörer inom immunologi.

VINNOVAs program ”Innovationer för framtidens hälsa”
Totalt har tretton svenska företag tagit emot medel från ”Innovationer för framtidens hälsa” under 2010.  Programmet pågår till och med 2013 och har ambitionen att totalt dela ut ca sexhundra MSEK. Syftet är att finansiera nyskapande idéer av hög vetenskaplig och/eller teknisk kvalitet inom svensk forskning.

Hans Glise, VD                                                      Petra Jones, projektledare

ITH, Immune Therapy Holdings                              ITH, Immune Therapy Holdings
+46 70 892 48 24                                                  +46 70 876 52 13
+46 8 517 730 42                                                  +46 8 517 730 42
hans.glise@ithgroup.se                                            petra.jones@ithgroup.se
www.ithgroup.se                                                     www.ithgroup.se

Forsknings- och utvecklingsbolaget ITH, Immune Therapy Holdings, grundades 2005 för att ge forskare inom immunologi möjligheten att utveckla och kommersialisera idéer inom behandling och diagnostik av sjukdomar med koppling till immunförsvaret. Syftet är att skapa individualiserade behandlingar och diagnosverktyg som medför förbättrad läkning och minskade biverkningar för patienten. Verksamheten bedrivs på Karolinska sjukhuset och Karolinska Institutet i Stockholm.