Forskningsbolaget ITH får franskt innovationspris

Report this content

Det svenska forsknings- och utvecklingsbolaget Immune Therapy Holdings (ITH) har utsetts till vinnare av 4:e upplagan av Universal Biotech Innovation Prize. Bolaget fick priset för sin nya skräddarsydda leukaferesbehandling, TLA™, vid en internationell kongress i Paris 1-3 oktober 2012.

Universal Biotech Innovation Prize 2012

Innovationspriset delas ut i samband med Innovation Days - ett årligt läkemedels- och bioteknikevenemang, som anordnas av Universal Medica Group och där årets bästa medicinska innovationer tillkännages.

Som första svenska företag tilldelades Immune Therapy Holdings (ITH) innovationspriset av en enhällig internationell expertjury. Utvärderingen grundades på behandlingens vetenskapliga kvalitet, immateriella rättigheter, genomförbarhet och möjligheter till framgång på marknaden. Jurymedlemmar och sponsorer för evenemanget kom från bl.a. Sanofi-Pasteur, GSK och franska ministeriet för forskning och utbildning.

"Det är naturligtvis fantastiskt med det här internationella erkännandet av vår behandling och extra roligt att juryn var eniga om beslutet", säger  Professor Hans Glise, VD ITH.

ITH fick innovationspriset för sin nya skräddarsydda leukaferesbehandling, som syftar till att återskapa balans i immunförsvaret vid inflammation genom att specifikt ta bort pro-inflammatoriska celler från blodet. Behandlingen utvecklas för att kunna appliceras på flertalet inflammatoriska sjukdomar (IMIDs) som drabbar ungefär 10% av världens befolkning.

Universal Biotech Innovation Prize grundades 2009 av Universal Medica Group, som varje år utser en vinnande innovation inom något av följande medicinska områden:

(i)             Förebyggande och botande behandlingar

(ii)            Medicintekniska produkter

(iii)          Teknisk utveckling

Priset syftar till att föra fram innovativ forskning och främja utvecklingen av nya tekniker eller produkter inom biotekniksektorn. Sedan 2009 har 255 små och medelstora företag och akademiska forskare från arton länder ansökt om priset.

Kontaktinformation:

Hans Glise, VD                                                                                    Robert Ellerson

ITH, Immune Therapy Holdings                                                           ITH, Immune Therapy Holdings

+46 70 892 48 24                                                                                +46 73 987 19 14

hans.glise@ithgroup.se                                                    robert.ellerson@ithgroup.se

Forsknings- och utvecklingsbolaget ITH, Immune Therapy Holdings, grundades 2005 för att ge forskare inom immunologi möjligheten att utveckla och kommersialisera idéer inom behandling och diagnostik av sjukdomar med koppling till immunförsvaret. Syftet är att skapa individualiserade behandlingar och diagnosverktyg som medför förbättrad läkning och minskade biverkningar för patienten. Verksamheten bedrivs på Karolinska sjukhuset och Karolinska Institutet i Solna. www.ithgroup.se

Mer information om Innovation Days 2012 http://www.lifescience-outlook.com/innovationdays2012

Taggar:

Citat