Delårsrapport Cidron Delfi Intressenter AB 1 januari – 31 mars 2013

Denna delårsrapport avser Cidron Delfi Intressenter AB (publ) och Cidron Delfi Intressenter-koncernen för perioden 1 januari – 31 mars 2013. Cidron Delfi Intressenter AB förvärvade i början av 2012 Orc-koncernen genom ett offentligt uppköpserbjudande riktat till aktieägarna i Orc Group AB. Efter försäljningar av Orcs tidigare dotterbolag samt underkoncerner CameronTec och Neonet, vilka genomfördes under oktober 2012, utgörs den kvarvarande rörelsen i Cidron Delfi Intressenter-koncernen numera av verksamheten i Orc.

Stabil lönsamhet trots utmanande marknadsförhållande

• Rörelsens intäkter under januari– mars 2013 uppgick till 112 (134) Mkr, en minskning med 16 % främst p.g.a. lägre efterfrågan på totalmarknaden. Reducerade kostnader och CAPEX kompenserade för lägre intäkter. Justerad EBITDA uppgick till 55 (58) Mkr EBITDA-CAPEX till 30 (30) Mkr.
  • Kostnaderna och CAPEX under januari – mars 2013 minskade jämfört med motsvarande period föregående år tack vare omförhandlingar av tredjepartsavtal samt andra effektiviseringsprogram och anpassningar till rådande marknadsförutsättningar.
  • En framgångsrik obligationsemission om 60 miljoner euro genomfördes i november 2012 och obligationen noterades på Nasdaq OMX i mars 2013.

Verkställande direktör Torben Munch kommenterar:

“Det utmanande marknadsläget kvarstår och därför minskade Orcs omsättning för femte kvartalet i följd. Tack vare framgångsrikt genomförda program för ökad effektivitet och lägre kostnader redovisade vi under första kvartalet 2013 fortsatt hög lönsamhet. Under de senaste sex kvartalen har EBITDA-CAPEX legat stabilt omkring 30 miljoner kronor.

En viktig milstolpe under första kvartalet var att vi förnyade avtalet med en av våra största kunder. Avtalet är ett av de största någonsin för Orc sett till intäkterna och innebär att vi förlänger vårt samarbete med fyra år. En annan positiv utveckling under kvartalet är att vi rapporterar en betydande tillväxt för det nya affärsområdet Professional Services, även om det sker från en låg nivå. Dessutom har de organisationsförändringar, inklusive regionalisering av kundservice, som genomfördes i slutet av 2012 fallit väl ut.

Vi har fastställt och genomför nu en förändrad affärsstrategi som innebär ett ökat fokus på större banker och tradingfirmor. Vi kommer också att bredda Orcs befintliga produktutbud med nya lösningar för kunddriven handel. Parallellt med åtgärderna för att förbättra effektiviteten ytterligare fortsätter vi att göra betydande investeringar i utveckling av nya produkter och tjänster. Orcs produkt- och utvecklingsorganisation består av ett hundratal medarbetare, nära hälften av vår samlade arbetsstyrka.

Sammantaget står Orc i dag starkt, såväl finansiellt som operationellt, när vi navigerar genom dessa svåra tider”.

Om Orc
Orc är en ledande leverantör av teknik och tjänster till den globala finansbranschen. Orc erbjuder sedan 1987 avancerade lösningar för handel och marknadsaccess som används av trading- och market making-firmor, investmentbanker, hedgefonder och mäklarhus över hela världen.

Orc utvecklar och marknadsför de verktyg som krävs för att bygga lönsamma verksamheter inom finansiell handel och mäkleri på dagens marknader som präglas av hårt konkurrenstryck och snabba förändringar.

Orc bedriver sin verksamhet med försäljning, kundsupport och utbildning i nära anslutning till världens ledande finansiella marknader från sina kontor i Europa, Amerika och Asien-Stillahavsområdet.

Orc ägs av Cidron Delfi Intressenter AB vilket i sin tur ägs av Nordic Capital Fund VII.

För mer information besök: www.orc-group.com

CFO Tomas Ljunglöf, telefon: +46 8 506 477 24

Informationen i denna delårsrapport är sådan som Cidron Delfi Intressenter AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 29 maj 2013 kl. 08:00.