Ny VD för ITT Flygt

Report this content

Ny VD för ITT Flygt Per-Inge Birgersson blir idag ny VD för pumptillverkaren ITT Flygt AB. Han kommer närmaste från en position som VD för ITT Flygt i Kina. Per- Inge Birgersson efterträder Anders Hallberg, som under drygt tre år framgångsrikt har drivit företaget. ITT Flygt AB, som är en världsledande tillverkare av dränkbara pumpar och omrörare, har utnämnt Per-Inge Birgersson till ny VD. Per-Inge Birgersson har under de senaste åren lett ITT Flygts verksamhet inom ITT Flygt China, där omsättningen fördubblats på tre års tid. Han är utbildad civilingenjör med en magisterexamen från Lunds Tekniska Högskola och en internationellt rutinerad ledare med bred erfarenhet från såväl ITT Flygt-koncernen som andra företag. - Det är mycket roligt att få tillträda posten som VD för ett så traditionstyngt men samtidigt modernt företag som ITT Flygt. Jag ser fram emot att tillsammans med hela företaget jobba vidare för att ytterligare befästa vår position som marknadsledare, säger Per-Inge Birgersson. Per-Inge Birgerssons började på ITT Flygt redan 1979 som projektledare vid tillverkningen i Emmaboda. Efter fem produktiva år på företaget tog han 1984 anställning på Tetra Pak AB i Lund, där han arbetade med internationella projekt i Sverige, USA och Schweiz. Innan hans återkomst till Flygt år 2000 arbetade Per-Inge Birgersson som VD för bland annat Bofors SA Marine AB. Tillbaka på Flygt fick han ansvaret för den snabbt expanderande verksamheten i Kina. Per-Inge Birgerssons övertar ledarskapet för ett världsledande företag och kommer med sin kompetens att ytterligare förstärka ITT Flygt AB. För mer information: Monica Spendilow, ansvarig för marknadskommunikation ITT Flygt Telefon: 08 475 6651, e-post: monica.spendilow@flygt.com ITT Flygt (www.flygt.com och www.flygt.com/sverige) är världens ledande tillverkare av dränkbara pumpar och omrörare. Över hela världen hjälper ITT Flygts produkter till i vatten- och avloppsanläggningar, med energibesparing, översvämningskontroll, dränering vid byggen och i gruvor, bevattning och i en rad olika industriprocesser. ITT Flygt är representerat på 130 marknader och omsätter drygt 6,3 miljarder kronor. Koncernen har runt 4 000 anställda, varav drygt 1 500 i Sverige. ITT Flygt är en del av ITT Industries Inc. (www.itt.com) som har 35 000 anställda världen över och omsätter närmare 50 miljarder kronor. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/06/05/20030605BIT00130/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/06/05/20030605BIT00130/wkr0002.pdf