Ittur lägger budpliktsbud på Rörvik Timber

Report this content

Ittur Industrier AB, 556562-6180 ("Ittur"), offentliggör härmed ett kontanterbjudande om förvärv av samtliga aktier i Rörvik Timber AB, 556541-2086 ("Rörvik") ("Erbjudandet"). • För varje aktie i Rörvik erbjuds 12 kr kontant. Courtage utgår inte. • Det erbjudna priset motsvarar Rörviks volymviktade genomsnittliga betalkurs under perioden den 4 maj – 1 juni 2005 och understiger den sista köpkursen för Rörviks B-aktie den 28 juni 2005, vilken var 12,30 kr. • Anmälningsperioden beräknas löpa 12 september - 3 oktober 2005. Bakgrund till Erbjudandet Ittur ingick den 18 februari 2005 ett optionsavtal med Södra Skogsägarna Ek. för., ("Södra Skogsägarna"), enligt vilket Ittur åtog sig att under vissa förutsättningar förvärva samtliga Södra Skogsägarnas aktier i Rörvik. Ittur förvärvade aktierna den 1 juni 2005. Före förvärvet ägde Ittur aktier i Rörvik motsvarande 38 procent av aktierna och 37 procent av rösterna. Genom förvärvet har Itturs innehav ökat till 55 procent av aktierna och 76 procent av rösterna. Itturs köp av Södra Skogsägarnas aktier har utlöst budplikt enligt Närings¬livets Börskommittés regler rörande offentliga erbjudanden om aktieförvärv ("takeover-reglerna"). Budplikten innebär att Ittur är skyldigt att lämna ett offentligt erbjudande att förvärva samtliga övriga aktier i Rörvik och att minst erbjuda det högsta pris som Ittur har betalat för en Rörvik-aktie under de senaste sex månaderna. Ittur har dock inte valt att lägga det pris som avtalades vid Itturs förvärv från Södra Skogsägarna till grund för Erbjudandet utan funnit skäl att erbjuda ett högre pris per aktie, nämligen 12 kr. Det erbjudna priset motsvarar den volymvägda genomsnittliga betalkursen för Rörviks B-aktie under perioden 4 maj - 1 juni 2005, d v s under de 20 börsdagar som föregick den 2 juni 2005, då Ittur offentliggjorde sitt ökade innehav. Beräkningssättet är i linje med den uppfattning Aktiemarknadsnämnden har gett uttryck för i sitt uttalande 2003:32 (Nordstjernan-KMT) och har även stöd i vad som gäller vid förvärv genom sådana optioner som är finansiella instrument. Eftersom Itturs budpliktsbud understiger Rörvik-aktiens sista köpkurs den 28 juni 2005, är det Itturs uppfattning att budet inte är fördelaktigt för Rörviks aktieägare. Ittur har därför övervägt att begära Aktiemarknadsnämndens dispens från budplikten. Med hänsyn till Aktiemarknadsnämndens tydliga ställningstagande såvitt avser budplikt i det ovannämnda uttalandet 2003:32, har Ittur emellertid gjort bedömningen att sådan dispens inte kan påräknas. Med hänsyn till det ovan sagda, samt då det ej finns skäl anta att Rörviks A-aktie har annat värde än B-aktien, erbjuder Ittur alla Rörviks aktieägare att sälja sina aktier till ett pris om 12 kr per aktie. Eftersom Ittur vill ge aktieägarna en så rättvisande bild som möjligt av Rörvik för att fatta beslut med anledning av detta Erbjudande, har Ittur beslutat att senarelägga anmälningsperioden. På detta sätt ges aktieägarna möjlighet att ta del av Rörviks delårsrapport, avseende januari - juni 2005, som offentliggörs den 29 augusti 2005. Genom att hantera anmälningsperioden på detta sätt undviks vidare att den infaller under semesterperioden i juli och augusti. Ittur har funnit det lämpligt att lägga fram prospektet avseende Erbjudandet i anslutning till ovan nämnda delårsrapport, vilket medför att den information som redovisas i prospektet i alla delar är aktuell och ger en rättvisande bild av Rörvik. Detta innebär att den i takeover-reglerna föreskrivna femveckorsfristen inte kommer att kunna hållas. Ittur har emellertid erhållit dispens från Aktiemarknadsnämnden för denna åtgärd (Aktiemarknadsnämndens uttal¬ande 2005:26). Erbjudandet • Ittur erbjuder 12 kr kontant för varje aktie i Rörvik, oavsett aktieslag. Således erbjuds ingen budpremie. Det totala värdet av Erbjudandet uppgår till cirka 75 Mkr, varvid inte beaktats värdet på de aktier i Rörvik som Ittur redan äger. • Erbjudandet är ovillkorat. • Finansiering sker inom ramen för Itturs tillgängliga likvida medel. • Prospekt avseende Erbjudandet beräknas kunna distribueras till Rörviks aktie¬ägare omkring den 12 september 2005. Anmälningsperioden beräknas löpa under tiden 12 september - 3 oktober 2005. • Redovisning av likvid beräknas ske omkring den 10 oktober 2005. • För Erbjudandet gäller takeover-reglerna och Aktiemarknadsnämndens tolkning och tillämpning därav. Övrig information • Rörviks B-aktie är noterad på O-listan vid Stockholmsbörsen sedan den 25 juni 1997. • Ittur äger idag 1 723 802 A-aktier och 5 860 117 B-aktier, vilket motsvarar 55 procent av aktierna och 76 procent av rösterna i Rörvik. • Ittur ägs av familjen Johan Hansen. Johan Hansen är koncernchef och verkställande direktör samt styrelseledamot i Rörvik och med anledning därav deltar inte Johan Hansen i Rörviks handläggning av frågor rörande Erbjudandet. Styrelsen för Rörvik har meddelat Ittur att man avser att från en oberoende expert inhämta ett värderingsutlåtande avseende aktierna i Rörvik och att värderingsutlåtandet kommer att offentliggöras snarast efter dess avgivande, dock senast i anslutning till att prospektet offentliggörs. Vasatorp den 29 juni 2005 Ittur Industrier AB Johan Hansen Verkställande direktör Frågor besvaras av Johan Hansen, tel nr 042-23 53 70, och vice verkställande direktören i Ittur Industrier AB Mikael Kjell, tel nr 042-23 53 70.